Οταν οι ειδικοί υγείας σε ρωτούν «τι κάνεις;»

176
0
Share:

«Καλέσατε την τηλεφωνική γραμμή ψυχοκοινωνικής υποστήριξης σχετικής με τον κορωνοϊό. Αν χρειάζεστε ψυχολογική βοήθεια παρακαλώ πατήστε το 1, η υπηρεσία λειτουργεί σε 24ωρη βάση». Πατάω 1 και ύστερα από λίγα δευτερόλεπτα σηκώνει το τηλέφωνο μια γυναίκα. Συστηνόμαστε με τα μικρά μας ονόματα και μιλάμε για περίπου 9 λεπτά, στην πρώτη τηλεφωνική συνεδρία της ζωής μου.

Εκείνη ρωτάει, εγώ απαντάω. Απλές ερωτήσεις. Γιατί πήρα τηλέφωνο («αναρωτιέμαι πότε θα τελειώσει όλο αυτό»), πόσες μέρες έχω να βγω από το σπίτι («δύο εβδομάδες. Πήγα στην τράπεζα και στο περίπτερο, είδα τους γείτονες να τσακώνονται στην πλατεία, τώρα προτιμώ να μένω μέσα»).

Ο λόγος για αυτό το τηλεφώνημα ξεκίνησε περισσότερο από μια απορία: πώς λειτουργεί η γραμμή ψυχοκοινωνικής υποστήριξης 10306, μια σύμπραξη του υπουργείου Υγείας και της Α΄ Ψυχιατρικής Κλινικής ΕΚΠΑ, που εγκαινιάστηκε πριν από λίγες ημέρες και στελεχώνεται από ειδικούς διαφόρων φορέων (Ομοσπονδία Φορέων Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης και Ψυχικής Υγείας «Αργώ», Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Χαμόγελο του Παιδιού, εθελοντές ψυχολόγους). Πρώτο συμπέρασμα: η γραμμή λειτουργούσε κανονικά, το τηλέφωνο χτύπησε, κάποιος το σήκωσε, η επικοινωνία ήταν εύκολη και άμεση. Δεύτερο συμπέρασμα: είναι πάντα ωραίο να σε ρωτούν «τι κάνεις;», ακόμα κι αν πρόκειται για κάποιον επαγγελματία και όχι φίλο ή δικό σου άνθρωπο. Τρίτο συμπέρασμα: οι ειδικοί της ψυχικής υγείας συχνά διατηρούν μια στάση απέναντι στα πράγματα που προσφέρει ένα καλό παράδειγμα προς μίμηση αυτή την περίοδο – είναι προσγειωμένοι αλλά όχι κυνικοί, ρεαλιστές αλλά όχι ισοπεδωτικοί. Συνιστούν «να μένουμε στο τώρα, δεν αλλάζει κάτι με το να αγχωνόμαστε για το αύριο», «να μη σταματήσουμε τις επαφές με τους αγαπημένους», «να κάνουμε ασκήσεις χαλάρωσης, να πέσουν οι παλμοί». Μέσα στα 9 λεπτά που διήρκεσε η συζήτηση ένιωσα ότι η συνομιλήτρια-ψυχολόγος με αντιμετωπίζει και απρόσωπα και εξατομικευμένα: ότι παίρνω και συγκαταβατικές γενικές απαντήσεις («κακά τα ψέματα είναι αρκετά σοβαρό αυτό που συμβαίνει», «πολλοί άνθρωποι νιώθουν ματαίωση, θυμό, άγχος»), αλλά ταυτόχρονα ότι έχει ανοικτά αυτιά και μου απαντάει συγκεκριμένα σε αυτά που της λέω. Χάρηκα που χωρίς να με βλέπει καταλάβαινε πότε μια φράση της με έκανε να θέλω να τη διακόψω και διέκοπτε μόνη της τον εαυτό της για να μιλήσω.

Θετική ενέργεια

Δεν μου άλλαξε τη ζωή το τηλεφώνημα, ούτε με γέμισε αισιοδοξία. Μου έδωσε όμως θετική ενέργεια, όπως συμβαίνει σε κάθε κουβέντα όπου κάποιος ασχολείται με ενδιαφέρον μαζί σου. «Μπορείτε να πάρετε όποτε άλλοτε θέλετε, λειτουργούμε σε 24ωρη βάση», ήταν ο αποχαιρετισμός της. Εκτός από την παροχή ψυχολογικής στήριξης, στη γραμμή του 10306 προσφέρονται, επίσης, ψυχιατρική βοήθεια σε πάσχοντες από ψυχικά νοσήματα (08.00-20.00), ψυχολογική στήριξη παιδιών και οικογενειών (όλο το 24ωρο), ψυχολογική στήριξη υγειονομικού προσωπικού (08.00-20.00) και κοινωνική στήριξη (08.00-20.00).

Πηγή εφημερίδα “Καθημερινή”

Share:

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Πολιτική Απορρήτου

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο