ΔΟΥΛΕΜΠΟΡΟΙ… FAST AND FURIOUS ΣΤΗΝ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ

Share:

ΚΟΥΡΣΕΣ ΘΑΝΑΤΟΥ ΣΤΗΝ ΚΟΨΗ ΤΟΥ ΞΥΡΑΦΙΟΥ

«Μισθωμένοι» οδηγοί με οχήματα – φέρετρα πραγματοποιούν επικίνδυνες μεταφορές προσφύγων και μεταναστών από τα ελληνοτουρκικά σύνορα στη Θεσσαλονίκη. Οι συλλήψεις είναι σχεδόν καθημερινές, ενώ το τελευταίο διάστημα έχουν σημειωθεί δύο πολύνεκρα τροχαία σε Καβάλα και Ροδόπη.

Ανθρωποι-εμπορεύματα, φορτωμένοι σαν σακιά σε οχήματα-κινητά φέρετρα. «Μισθωμένοι» οδηγοί σε ειδικές αποστολές για ένα παράνομο μεροκάματο, συχνά μετανάστες και οι ίδιοι, με το πόδι στο γκάζι και το μάτι στον καθρέφτη, υπό τον φόβο της καταδίωξης. IX, φορτηγά, λεωφορεία, ακόμη και βυτιοφόρα και κοντέινερ, σε ρόλο μεταφορέων ελπίδας, κούρσες του τρόμου που ισορροπούν στην κόψη μεταξύ ζωής και θανάτου. Τα παραπάνω συνθέτουν το σκηνικό της παράνομης διακίνησης προσφύγων και μεταναστών κατά μήκος της Εγνατίας Οδού, στον άξονα Εβρου-θεσσαλονίκης, που το τελευταίο διάστημα τείνει να πάρει εκρηκτικές διαστάσεις.

Οι μεταφορές ανθρώπων από τα ελληνοτουρκικά σύνορα στην ενδοχώρα είναι μια επικερδής δραστηριότητα και προσελκύει το ενδιαφέρον των κυκλωμάτων, που οργανώνουν τη «δουλειά» και προσαρμόζουν τα πλάνα τους κάθε φορά, ανάλογα με
τις κινήσεις της Αστυνομίας. Μόνο από τη Διεύθυνση Αλλοδαπών Θεσσαλονίκης, την πόλη προορισμού των περισσότερων διακινούμενων, οι συλλήψεις έχουν σχεδόν τριπλασιαστεί φέτος σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα (7.300 έναντι 2.729), με μια πλούσια «γκάμα» διαφορετικών υποθέσεων και ευφάνταστων πρακτικών.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ «ΒΟΥΛΚΑΝΙΖΑΤΕΡ»

Πριν από μερικούς μήνες οι αστυνομικοί χρειάστηκε να ρίξουν με ελεγχόμενο τρόπο καρφιά στο οδόστρωμα της Εγνατίας, στο ύψος σταθμού διοδίων, προκειμένου να ακινητοποιήσουν μια πολυτελή Μερσεντές, 4 500 κυβικών, που μετέφερε μετανάστες, αφού κρίθηκε πως η καταδίωξη ενός τόσο γρήγορου οχήματος θα ήταν ιδιαίτερα επικίνδυνη και αμφίβολης αποτελεσματικότητας. Η σύλληψη του οδηγού και τα στοιχεία που προέκυψαν μετά την αξιοποίηση των δεδομένων του κινητού του τηλεφώνου οδήγησαν στην εξάρθρωση μεγάλου κυκλώματος «ελίτ» μεταφορών προσφύγων και μέταναστών. Συνελήφθησαν συνολικά 8 μέλη της εγκληματικής ομάδας, όλοι ομογενείς από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ενωσης, εκ των οποίων και δύο από τα τρία αρχηγικά στελέχη. Η οργάνωση διέθετε έναν «στόλο» επτά πολυτελών αυτοκινήτων-τζιπ και συμβατικών- με τα οποία πραγματοποίησε σε έναν χρόνο 31 μεταφορές συνολικά 360 ατόμων από τον Εβρο στη Θεσσαλονίκη, με «κόμιστρο» 6οο ευρώ κατ’ άτομο. Οι μεταφορές παρείχαν σχετική ασφάλεια, αφού τα πολυτελή αυτοκίνητα δεν κινούσαν υποψίες, αλλά δεν ήταν τόσο «αστραφτερές» όσο ακούγονται, αφού οι διακινητές φόρτωναν έως και 10 άτομα ανά δρομολόγιο. Στην έρευνα για την εξάρθρωση του κυκλώματος, που έγινε με ευθύνη της Διεύθυνσης Αλλοδαπών Θεσσαλονίκης, συνέβαλε μεταξύ άλλων και η Υπηρεσία Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος του Ηνωμένου Βασιλείου.

ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΠΝ ΚΥΚΛΟΜΑΤΠΝ

Τα κυκλώματα των διακινητών οργανώνονται σε μορφή πυραμίδας, j με ηγετικά, μεσαία και χαμηλόβαθμα στελέχη. Αρχηγικό ρόλο έχουν στις περισσότερες περιπτώσεις αλλοδαποί -κυρίως Πακιστανοί- που έχουν συνδέσμους στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί γίνεται η πρώτη επαφή με τους διακινούμενους και η συμφωνία με-
ταφοράς, που έχει συνολική «ταρίφα» κατά μέσο όρο 2.οοο ευρώ κατ’ άτομο, για ολόκληρη τη διαδρομή από την Πόλη έως τη Θεσσαλονίκη. Συνεργάτες των κυκλωμάτων από την άλλη πλευρά των συνόρων οδηγούν τους μετανάστες σε προσυμφωνη-μένες παρόχθιες περιοχές του Εβρου και τους περνούν νύχτα στην ελληνική όχθη, όπου τους περιμένει ο εδώ διακινητής. Η πληρωμή γίνεται εφόσον ολοκληρωθεί η αποστολή και δοθεί τηλεφωνικά το ΟΚ ότι οι άνθρωποι έφτασαν στον προορισμό τους.

Σε ένα σύνολο 71 διακινητών που συνελήφθησαν από την αρχή του χρόνου στη Θεσσαλονίκη (έναντι 108 όλο το 2017), οι 42 ήταν Πακιστανοί, οι 28 Ελληνες και οι υπόλοιποι διάφορων άλλων εθνικοτήτων. Συνήθως οι Ελληνες αναλαμβάνουν δεύτερο ρόλο, ενώ συχνά τα αρχηγικά στελέχη μένουν στο απυρόβλητο, αφού για το ριψοκίνδυνο έργο της μεταφοράς επιλέγονται «αναλώσιμοι» οδηγοί, που «στρατολογούνται» έναντι μικρής αμοιβής. Πολλές φορές αυτοί είναι οι ίδιοι πρόσφυγες και μετανάστες, που προσεγγίζονται μέσα στα κέντρα φιλοξενίας της Θεσσαλονίκης. Αναλαμβάνουν την ειδική αποστολή με δέλεαρ ένα καλό μεροκάματο, αλλά και με βαρύ τίμημα την πολυετή κάθειρξη σε περίπτωση σύλληψης.

Τα μέτρα αυτοπροστασίας και αντιπαρακολούθησης που λαμβάνουν είναι τα συνοδευτικά αυτοκίνητα-προπομποί, τα κινητά τηλέφωνα μίας χρήσης που καταστρέφονται έπειτα από κάθε αποστολή, οι κωδικοποιημένες επικοινωνίες, αλλά και η αναζήτηση εναλλακτικών δρομολογίων. «Βρίσκουν τις πιο ευφάνταστες διαδρομές, μέσα από τα βουνά της Ροδόπης, της Δράμας και των Σερρών, και αποφεύγουν τα διόδια της Εγνατίας Οδού» λέει στο «Εθνος της Κυριακής» ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Αλλοδαπών Θεσσαλονίκης, ταξίαρχος θωμάς Φεύγας.

ΠΟΛΥΝΕΚΡΑ ΤΡΟΧΑΙΑ

Ολο και πιο συχνά το τελευταίο διάστημα, οι αστυνομικοί εντοπίζουν στο τιμόνι ανήλικους οδηγούς-διακινητές, χωρίς δίπλωμα οδήγησης, που επωμίζονται την τύχη δέκα και περισσότερων ανθρώπινων ζωών που μεταφέρουν. Η Διεύθυνση Αλλοδαπών Θεσσαλονίκης πραγματοποιεί ελέγχους, για τον λόγο αυτό, όχι μόνο στην κατεύθυνση Εβρου-Θεσσαλονίκης, αλλά και στην αντίστροφη διαδρομή, όταν οι διακινητές πηγαίνουν προς τα σύνορα για να παραλάβουν μετανάστες. «Οι άνθρωποι αυτοί βάζουν σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα των ίδιων, των προσφύγων που μεταφέρουν, των υπόλοιπων οδηγών και επιβατών στον αυτοκινητόδρομο, και των αστυνομικών που θα τους ελέγξουν και θα τους καταδιώξουν» επισημαίνει ο κ. Φεύγας.

Τον περασμένο Μάιο, στη διάρκεια καταδίωξης-θρίλερ ενός αυτοκινήτου με 12 μετανάστες, αυτό βγήκε από τον δρόμο και ανατράπηκε σε j χωράφια έξω από την παλιά εθνική Θεσσαλονίκης-Καβάλας, στο χωριό Γερακαρού, με αποτέλεσμα να τραυματιστούν όλοι οι επιβαίνοντες, χωρίς
ευτυχώς να χαθούν ζωές. Δεν είχαν όμως την ίδια τύχη οι επιβαίνοντες σε άλλα δύο αυτοκίνητα διακινητών, που τον περασμένο μήνα, με διαφορά 20 ημερών, έφυγαν από τον δρόμο και έσκασαν σαν βόμβες στο τσιμεντένιο τοιχίο δεξιά του αυτοκινητόδρομου, σε Νέα Καρβάλη Καβάλας και Ροδόπη, αντίστοιχα. Από τα δύο οχήματα ανασύρθηκαν νεκρά συνολικά 9 άτομα -μεταξύ τους τρία παιδιά- και βαριά τραυματισμένα άλλα 17, ενώ δύο παιδιά έμειναν ορφανά αφού έχασαν τη μητέρα τους.

«Οι διακινητές γίνονται όλο και
πιο σκληροί και ριψοκίνδυνοι, προκειμένου να αποφύγουν τη σύλληψη, θέτοντας σε κίνδυνο τις ζωές των ίδιων, των διακινούμενων και των αστυνομικών. Πολλές φορές εμβολίζουν αστυνομικά αυτοκίνητα και τραυματίζουν συναδέλφους, ενώ αντιστέκονται και επιτίθενται στους αστυνομικούς για να διαφύγουν» σημειώνει ο κ. Φεύγας.

Οι αστυνομικοί έχουν βρεθεί πολλές φορές μπροστά σε σοκαριστικές καταστάσεις, που αποκαλύπτουν την πλήρη απαξίωση της ανθρώπινης ζωής από τα αδίστακτα κυκλώματα. Τον περασμένο Νοέμβριο τα μέλη του μεικτού κλιμακίου ελέγχου σε μπλόκο στο Ορμένιο του Εβρου, ανοίγοντας το εξωτερικό πορτάκι βυτιοφόρου με Βούλγαρο οδηγό, βρήκαν σε αυτό 19 ανθρώπους σε συνθήκες ασφυξίας.

Ανάλογο σοκ υπέστησαν την ίδια περίοδο οι αστυνομικοί της Διεύθυνσης Αλλοδαπών Θεσσαλονίκης, βρίσκοντας go ανθρώπινες ψυχές μέσα σε κοντέινερ που μετέφερε φορτηγό, στην περιοχή της Σίνδου. «Ανάμεσά τους ήταν 21 παιδιά, για τα οποία οι αστυνομικοί ήταν σωτήρες. Το έβλεπες στα μάτια τους» υπογράμμισε ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Αλλοδαπών.

Πηγή: εφημερίδα «ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ”

Share:

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Πολιτική Απορρήτου

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο