Παράταση στο μονοπώλιο

2644
0
Share:

Αιφνιδιαστικές τροπολογίες από το υπουργείο Ναυτιλίας, που αναμένεται να πλήξουν τον υγιή ανταγωνισμό στον τομέα της διαχείρισης αποβλήτων σε όλα τα λιμάνια της χώρας.

Του Δ. ΠΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

Το υπουργείο Ναυτιλίας φαίνεται πως… σχεδιάζει την παράταση του μονοπωλίου στη διαχείριση των αποβλήτων πλοίων, στερεών και υγρών, σε όλα τα λιμάνια της χώρας, θεσμοθετώντας την παράταση των παλαιών συμβάσεων, παρότι τον περασμένο Μάιο είχε εκδοθεί δεσμευτική οδηγία ενσωμάτωσης του ευρωπαϊκού κανονισμού που καθιστά υποχρεωτικό τον ανταγωνισμό στο εν λόγω κλάδο. Συγκεκριμένα, σε ρυθμίσεις του υπό συζήτηση νομοσχέδιου του υπουργείου Ναυτιλίας με τίτλο «Ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο», αναφέρεται ότι «για λόγους δημόσιας υγείας και ασφάλειας, οι φορείς διαχείρισης λιμένων, των οποίων οι συμβάσεις λιμενικών υπηρεσιών παραλαβής και διαχείρισης αποβλήτων πλοίων και καταλοίπων φορτίου έχουν λήξει κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, δύνανται με απόφαση του αρμόδιου οργάνου τους, κατά παρέκκλιση κάθε εθνικής διάταξης, να προβούν σε ανανέωση (σ.σ.: των συμβάσεων) έως τις 31.12-2021—».

Δεδομένου ότι σε κάθε λιμάνι οι πάροχοι είναι μόνο μία-δύο εταιρείες οι οποίες απολαμβάνουν προνομιακής μεταχείρισης και θεσμικής ανοχής, καθίσταται σαφές ότι η εν λόγω αγορά με τέτοιου είδους πολιτικές παρεμβάσεις όχι μόνον δεν απελευθερώνεται, αλλά αφήνεται περαιτέρω στους διαχρονικούς παρόχους.

ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ

Σύμφωνα με τους παράγοντες της ναυτιλίας, τις μεγαλύτερες αντιδράσεις έχουν προκαλέσει δύο ειδικές διατάξεις. Με την πρώτη, όπως εξηγούν, γίνεται «μια φωτογραφική εξυπηρέτηση», σύμφωνα με την οποία οι Διοικήσεις των λιμένων έχουν τη δυνατότητα όχι μόνο να παρατείνουν οποιεσδήποτε συμβάσεις αποβλήτων σε ισχύ, αλλά και να αναβιώσουν ήδη ληγμένες δημόσιες συμβάσεις των αποβλήτων πλοίων. Πράγμα που κατά την άποψη τους, ερμηνεύεται ως: «αναδρομική άφεση αμαρτιών σε διοικήσεις που διατήρησαν τα προνόμια αποκλειστικότητας σε δύο συγκεκριμένες εταιρείες, μία στα υγρά και μία στα στερεά απόβλητα πλοίων, παραβαίνοντας τον Κανονισμό 552/2017 που έχει καθολική εφαρμογή ήδη από τον Μάρτιο του 2019 και προβλέπει την απελευθέρωση και της συγκεκριμένης αγοράς».

Η δεύτερη διάταξη είναι τροπολογία, αφού εισήχθη προς συζήτηση μετά και την επεξεργασία του νομοσχεδίου στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου και αφού ολοκληρώθηκε η ακρόαση των κοινωνικών φορέων. Αυτή «απογυμνώνει τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων από Κανονιστικές και Ρυθμιστικές αρμοδιότητές της σχετικά με τον Κανονισμό 352/2017 για την απελευθέρωση των λιμενικών υπηρεσιών και την επίβλεψη των συμβάσεων παραχώρησης των ιδιωτικοποιημένων λιμένων του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης (ΟΛΠ, ΟΛΘ)».

Η πρωτοβουλία συμπίπτει χρονικά με την ακρόαση του ΟΛΠ από τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ) στο πλαίσιο εξέτασης φερόμενης παράβασης του Ευρωπαϊκού Κανονισμού ειδικά στα στερεά απόβλητα πλοίων. Ανάλογες διαδικασίες διερεύνησης εκκρεμούν σε άλλους λιμένες, όπως στον ΟΛΘ. ενώ σε ΟΛΠΑ (Πάτρα). ΟΛΚΕ (Κέρκυρα) και ΟΛΗΓ (Ηγουμενίτσα) αναμένεται έκδοση αποφάσεων. Η χρονική σύμπτωση συνέδεσε και αυτή την πρωτοβουλία με το θέμα μονοπωλιακών συμβάσεων που διατηρούνται στα Ελληνικά λιμάνια, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη. Να σημειωθεί ότι οι αρμοδιότητες αυτές της ΡΑΛ αποδίδονται αορίστως στο υπουργείο Ναυτιλίας.

Ο ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ

Το κανονιστικό πλαίσιο της Ε.Ε. εφαρμόζεται ανεξαιρέτως σε όλα τα μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια, αφού ορίζεται ότι στο ειδικό σύστημα αδειοδότησης για την παροχή λιμενικών υπηρεσιών επιτρέπεται η συμμετοχή στον οποιοδήποτε, εφόσον πληροί τα απαιτούμενα προσόντα, ενώ οι περιορισμοί που ενίοτε τίθενται ως προς τον αριθμό ιων υποψηφίων και άλλων διαδικαστικών ζητημάτων «πρέπει να είναι αιτιολογημένοι… χωρίς να θίγεται ο ελεύθερος ανταγωνισμός».

Ταυτόχρονα, υπογραμμίζονται τα εξής:

α) Ο Κανονισμός έχει άμεση ισχύ χωρίς να απαιτείται εισαγωγή του στην εσωτερική νομοθεσία, υπερέχει δε των κοινών νόμων, διοικητικών πράξεων κάθε φύσεως (κανονιστικών ή ατομικών), καθώς και οποιοσδήποτε εγκυκλίου ή οδηγίας, η οποία στηρίζεται στο εσωτερικό Δίκαιο.

β) Νομοθετικά κείμενα, διοικητικές πράξεις κάθε φύσεως, αποφάσεις, εγκύκλιοι ή οδηγίες πρέπει να ερμηνεύονται και να εφαρμόζονται κατά τρόπο συμβατό προς τον Κανονισμό, δεν μπορούν δε να αποτελέσουν νόμιμο λόγο μη εφαρμογής των διατάξεών του. είτε έχουν εκδοθεί προ της έναρξης της ισχύος του είτε μεταγενέστερα.

Share:

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Πολιτική Απορρήτου

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο