Γιατί φέραμε στην Ελλάδα το εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Share:

Οποιαδήποτε συζήτηση για δημιουργία ενός εργοστασίου που θα παράγει αυτοκίνητα στη χώρα μας φαντάζει ως ανέκδοτο από τη δεκαετία του ’90 και μετά. Και όμως, λίγο πριν από την ολοκλήρωση ενός εξαιρετικά δύσκολου έχασαν για όλο τον κόσμο, ξαφνικά άρχισαν να δημιουργούνται βάσιμες προσδοκίες για μια τέτοια εξέλιξη που θα επανέφερε τη χώρα στην παγκόσμια αλυσίδα παραγωγήν αυτοκινήτου. Διότι αυτό υπόσχεται η «επιστολή προθέσεων» που υπέγραψε την περασμένη εβδομάδα η γερμανική ανεξάρτητη βιομηχανία κατασκευήν ηλεκτρικών οχημάτων Next e.GO Mobile SE παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσστάκη. 4

Μία υπογραφή για την οποία προηγιίθηκαν διαπραγματεύσειw επί διαπραγματεύσεων με τον αρμόδιο υφυπουργό για την Οικονομική Διπλωματία και Εσωστρέφεια Κώστα Φραγκογιάννη και με την οποία ξεκινά μία περίοδον 3-6 μηνών ώστε να συμφωνηθούν οι λεπτομέρειες και να διασφαλιστούν οι όροι που θα επιτρέψουν την έναρξη του πρότζεκτ με στόχευση να ολοκληρωθεί εντός διετίας.

Σε συνέντευξή του στο «ΘΕΜΑ» ο διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας δρ Ούλριχ Χέρμαν επιβεβαιώνει τις προθέσεις της εταιρείας του, επιχειρώντας να απαντήσει και για τη νέα εποχή που έχει ξεκινήσει για την ίδια μετά την αναδιάρθρωση εν λειτουργία το περασμένο καλοκαίρι και την είσοδο νέου μεγαλομετόχου σε αυτήν, του ομίλου private equity ND Group, που αποτελεί επενδυτικό βραχίονα της οικογένειαν Ντεστάνι, από τις πλουσιότερες της αλβανικής διασποράς.

Οπως εξηγεί ο δρ Χέρμαν, το reboot που έγινε τον περασμένο Σεπτέμβριο θα συνδυαστεί με ένα σχέδιο επέκτασης της εταιρείας πέραν την γερμανικής αγοράς μέσω της δημιουργίας τεσσάρων μικρών εργοστασίων

στο εξωτερικό σε στρατηγικές τοπθεσίες. Ο lδios επιβεβαιώνει τη χρηματοδοτική υποστήριξη του βασικού μετόχου, δηλώνει όμως παράλληλα ότι αναζητούνται και άλλοι επενδυτές ώστε να επεκτείνουν την επενδυτική κοινότητα τns εταιρείας, «όπως κάνουν οι start-ups», τείvoνοντας μάλιστα το χέρι του και σε όποιον Ελληνα βιομήχανο ενδιαφέρεται.

Γιατί όμως η Ελλάδα; «Πρώτα απ’όλα πρέπει να καταλάβετε το εξής. Ο δομικός σχεδιασμός και το στήσιμό μας δεν ακολουθούν την παράδοση των αυτοκινητοβιομηχανιών που αναγκάζονται να δουλεύουν σε τεράστια κεντρικά εργοστάσια για να αποσβένουν το αυξημένο κόστος τους. Θέλουμε να φτιάξουμε μικρά εργοστάσια -με μεγίστη παραγωγική δυνατότητα τα 30.000 αυτοκίνητα-, τα οποία θα έχουν ρόλο περιφερειακό. Τα υλικά που χρησιμοποιούμε είναι ελαφριά, ενώ παράλληλα όλες οι διαδικασίες είναι διασυνδεδεμένες στο cloud και επομένως μπορεί το εργοστάσιο να είναι κερδοφόρο ακόμα και με ετήσια παραγωγή 12.000 αυτοκινητων, αντί των 100.000 που χρειάζονται τα μεγάλα εργοστάσια. Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, βλέπουμε ότι υπάρχει ισχυρή ανάπτυξη στην κατεύθυνση της βιώσιμης τεχνολογίας αλλά και της ψηφιοποίηαης. Επίοης, υπάρχει καλή αγορά για μικρά αυτοκίνητα και ζήτηση για μετακινήσεις στον αστικό ιστό. Εμείς εξάλλου παράγουμε ηλεκτρικά οχήματα που είναι οικονομικά, θεωρούμε ότι η επανάσταση στην κίνηση θα γίνει μέσα από τις μετακινήσεις στον αστικό ιστό, όπου οι χιλιομετρικές αποστάσεις δεν είναι μεγάλες – και σε αυτό επενδύουμε».

Το πρότζεκτ

Σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσιάστηκε στην εκδήλωση της περασμένης εβδομάδας, η Next e.go Mobile προ τίθεται να δημιουργήσει ένα εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων το οποίο Θα έχει παραγωγική ικανότητα έως και 30.000 αυτοκίνητα ετησίως, θα απασχολεί άμεσα 1.000 άτομα, έμμεσα άλλα 5.500 μέσα από το ευρύτερο υποστηρικτικό οικοσύστημα, και θα υποστηρίζεται από ένα Campus Τεχνολογίας και Καινοτομίας που θα δημιουργηθεί και θα συνδέει την επιστημονική και τεχνολογική έρευνα με την παραγωγή. Πρόκειται για ένα σχέδιο επένδυσης το οποίο Ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ.

«Αναζητούμε τη σωστή τοποθεσία στην Ελλάδα και εφόσον τη βρούμε θα δειπνήσουμε και τη δημιουργία του εργοστασίου. Εφόσον όλα πανε καλά, δεσμευόμαστε ότι εντός διετίας από την έναρξη τον πρότζεκτ το εργοστάσιο θα είναι λειτουργικό», λέει ο δρ Χέρμαν. Όπως αποκαλύπτει, μάλιστα, οι τοποθεσίες που είναι υπό διερεύνηση είναι πολύ κοντά σε λιμάνια, αφού στόχευση είναι μεγάλο μέρος της παραγωγής του εργοστασίου να μπορεί να εξαχθεί σε άλλες αγορές.

«Θέλουμε να δημιουργήσουμε: ένα πανομοιότυπο εργοστάσιο με αυτό που διαθέτουμε σήμερα στο Ααχεν. Ενα εργοστάσιο διασυνδεμένο, όπως εξάλλου και καθετί γύρω απ’ την εταιρεία και τα προϊόντα της, μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα pas. Επιπρόσθετα, όμως, και με τη βοήθεια της ελληνικής κυβέρνησης, θέλουμε να διαμορφώσουμε εκείνες τις συνθήκες ώστε να αναπτυχθεί στην Ελλάδα και όλο το οικοσύστημα γύρω από την υποστήριξη της μονάδας μας».

Παράλληλα με τις συζητήσεις με την ελληνική κυβέρνηση ο δρ Χέρμαν λέει ότι η Next e.GO Mobile είναι σε διαπραγματεύσεις και με άλλους πιθανούς εταίρους, είτε εταιρείες είτε κυβερνήσεις, προκειμένου να δημιουργηθούν 4 παραγωγικές μονάδες στο εξωτερικό, στο πλαίσιο του σχεδίου της εταιρείας για παγκόσμια επέκταση. Αναφέρει μάλιστα το Μεξικό σε ό,τι αφορά την επέκταση στην αμερικανική ήπειρο. «Στην Ελλάδα κινηθήκαμε ταχύτερα καθώς υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από την ελληνική κυβέρνηση υλοποίησης μιας στρατηγικής προς την ηλεκτροκίνηση και την ψηφιακή μετάβαση», λέει.

Στέκεται μάλιστα στο γεγονός ότι η κυβέρνηση υποστηρίζει το σχέδιο επένδυσης «Από ns συζητήσεις μας με τον κ. Φραγκσγιάννη όλο αυτό το διάστημα καταλαβαίνουμε ότι η κυβέρνηση όχι μόνο μας ακούει, αλλά είναι και δημιουργική στα συζητήσεις, αντιλαμβάνεται το επιχειρηματικό μας μοντέλο, τι χρειάζεται για να κάνουμε τη Suxpofid σε αυτό wdisnipt που επιχειρούμε σε έναν τομέα που φέρει μεγάλες προσδοκίες yui το μέλλον. Παράλληλα είμαστε πολύ χαρούμενοι για την υποστήριξη σε κάθε τομέα, από τα κίνητρα ίων στρατηγικών επενδύσεων και τις διευκολύνσεις ons γραφειοκρατικές διαδικασίες έως τη χρηματοδότηση γύρω από το πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης».

Αναζητώντας περισσότερους επενδυτές

0 δρ Χέρμαν εγείρει πάντως και ζήτημα νέων επενδυτών στην εταιρεία, αφήνοντας να εννοηθεί ότι το πρότζεκτ μπορεί να υποστηριχθεί και από κεφαλαία Ελλήνων επιχειρηματιών. «Το πρότζεκτ αυτό θεωρώ ότι μας δημιουργεί και μία δίοδο πρόσβασης σε ένα δίκτυο δυνητικών επενδυτών στην εταιρεία fias. Κάτι που, ως γνωστόν, κάθε start-upαναζιπεί. Είμαι σίγουρος ότι υπάρχουν περήφανοι Έλληνες βιομήχανοι ανά τον κόσμο που ενδιαφέρονται για επενδύσεις στο κομμάτι ms βιωσιμότητας. Μία τέτοια επένδυση, όπως η δική fias, θα βοηθήσει την Ελλάδα προς αυτή την κατεύθυνση», επισημαίνει.

Η αναδιάρθρωση

Ερωτηθείς για τιςs μεγάλες δυσκολίες που είχε η εταιρεία με αποτέλεσμα την εν λειτουργία αναδιάρθρωσή τns με την είσοδο νέου βασικού μετόχου, ο ίδιος διαβεβαιώνει ότι η start-up έχει εισέλθει πλέον σε νέα εποχή. «Δυστυχώς τον περασμένο Μάρτιο λόγω ms πανδημίας η εταιρεία αναγκάστηκε να σταματήσει την παραγωγή. Και αυτό μάλιστα όταν το εργοστάσιο, έπειτα από τέσσερα χρόνια προετοιμασίας και τελειοποίησης διαδικασιών και προϊόντων, παραμείνει σε λειτουργία μόλις 6 μήνες».

«Από το Σεπτέμβριο που έγινε η ιδιοκτησιακή αλλαγή ξεκίνησε μια νέα εποχή για την εταιρείας», λέει ο δρ Χέρμαν, ο onoios υπήρξε και στέλεχος της Heidelberger Druckmaschinen. «Από μία μικρή επιχείρηση πλέον οργανωθήκαμε σε μία άρτια δομημένη ομάδα με στόχευση mv ανάπτυξη. Εισήλθαν πολλά νέα στελέχη, υπάρχει ένα ισχυρό Δ.Σ. και παράλληλα ένας επενδυτής, η ND Group, που παρέχει τις χρηματοδοτικές δομές. Τα πρώτα αυτοκίνητά iuis που κυκλοφορούν στους γερμανικούς δρόμους υποδεικνύουν την ποιότητα της δουλειάς αυτής ms εταιρείας, mv οποία και θα μεγαλώσουμε», αναφέρει προαναγγέλλοντας την επαναλειτουργία του εργοστασίου στο Λαχεντον ερχόμενο Μάρτιο.

Η e.Go Mobile, 0no>s ονομαζόταν μέχρι πρόσφατα, ιδρύθηκε το 2015 από τον καθηγητή Μηχανολογίας δρα Γκίνιερ Σουχ οτο Πανεπιστήμιο του Ααχεν, με βασική ιδέα να κατασκευάζει απλά και φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το πρώτο μοντέλο που κατασκεύασε φέρει το λογότυπο e.GO life, το οποίο πωλείται σήμερα κάτω από 16.000 ευρώ. Παράλληλα υπάρχουν ακόμη δύο εκδόσεις, το e.GO Life Sport με οπως χαρακτηριστικά kui το concept μοντέλο e.GO Life Cross, που αποτελεί την… off road εκδοχή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Μετά την αναδιάρθρωση εν λειτουργία μεγαλομέτοχος του νέου σχήματος είναι ο όμιλος επενδύσεων ND που εδρεύει στο Αϊνιχόφεν ms Ολλανδίας. Ναυαρχίδα του ομίλου είναι η πολυεθνική εταιρεία Ecolog που λειτουργεί ως υπεργολάβος ειρηνευτικών αποστολών ανά τον κόσμο (από το Αφγανιστάν μέχρι την Αφρική) με έσοδα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Ιδρυτής είναι ο Ναζίφ Ντεστάνι, γιος του Λαζίμ Ντεστάνι, ενός εκ των πλουσιότερων ανθρώπων της αλβανικής διασποράς, με καταγωγή από το Τέτοβο ms Βόρειας Μακεδονίας.

Ο Κώστας Φραγκογιάννης

Από την πλευρά του, σε ξεχωριστή συνέντευξη στο

«ΘΕΜΑ», ο υφυπουργός για την Οικονομική Διπλωματία και Εξωστρέφεια Κώστας Φραγκογιάννης, που χειρίστηκε τ is διαπραγματεύσεις με tous Γέρμαvotis, τονίζει το επενδυτικό σχέδιο ins Next e.GO Mobile ανταποκρίνεται στη βασική στόχευση ms κυβέρνησης: Η Ελλάδα να πρωτοστατήσει στη νέου τύπου βιομηχανική παραγωγή, που είναι βασισμένη στην αιχμή τεχνολογίας και ins ψηφία mis σύνδεσης των πολιτών.

«Ο δρόμος που έχει να διανύσει το Enterprise Greece ως την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης που ξεκινά σήμερα είναι μακρύς. Παρόλα αυτά, η πρόθεση κατασκευής εργοστασίου που θα παράγει τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα Made in Greece σηματοδοτεί mv αλλαγή ηου βλέπει η διεθνιις κοινότητα στις επενδυτικές προοπτικές που προσφέρει η χώρα σας», τονίζει.

Υπογραμμίζει δε ότι η συγκεκριμένη επένδυση μαζί με το πρότζεκτ ms VW στην Αστυπάλαια, το onoio, όπως αποκαλύπτει, αποτέλεσε καταλύτη για το ενδιαφέρον ins Next e.GO Mobile, θέτουν ns βάσεις για τη δημιουργία οικοσυστημάτων που θα βοηθήσουν περαιτέρω mv ελληνική οικονομία.

«Είναι βασικό στοιχείο της πολιτικής /ιας η δημιουργία οικοσυστημάτων που αυξάνουν τα οφέλη για την ελληνική οικονομία Παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση ms συνεργασίας και τη σύνδεση επιχειρήσεων, ιδίως ΜμΕ, με μεγάλες επενδυτικές μονάδες. Δεδομένου λοιπόν ότι το επενδυτικό σχέδιο για το εργοστάσιο ms e.GO περιλαμβάνει την παραγωγή μεταλλικών εξαρτημάτων, την εξωτερική θερμοδιαμόρφωση, την τελική συναρμολόγηση των οχημάτων και mv πραγματοποίηση ποιοτικού ελέγχου, αναμένεται να δημιουργηθεί ένα ισχυρό τοπικό δίκτυο προμηθευτών για mv εξυπηρέτηση των αναγκών του εργοστασίου, δίνοντας επιπρόσθετη ώθηση στην οικονομία Αντίστοιχα θα υπάρξει ζήτηση για συστήματα πληροφορικής και δικτύων που θα είναι αναγκαία για την υποστήριξη ms λειτουργίας του εργοστασίου. Τέτοια συστήματα θα είναι αναγκαία και στο έργο της Αστυπάλαιας. Γίνεται λοιπόν αντιληπτό ότι ένα πλέγμα συνεργειών που ατρορούντο automotive cluster έχει αρχίσει να είναι ορατό με αιηά τα δύο έργα. Το έργο στην Αστυπάλαια και η προοπτική του εργοστασίου κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα μας δημιουργούν ένα momentum. Πιστεύουμε ότι και άλλες εταιρείες του κλάδου θα αναγνωρίσουν την ελκυστικότητα που παρέχει η χώρα σας για τέτοιου είδους επενδύσεις οτο άμεσο μέλλον», σημειώνει ο ίδιος.

Τονίζει δε ότι «πρόθεση ms ελληνικής κυβέρνησης είναι να διευκολύνει την e.GO στα σχέδιά ms να εγκατασταθεί στη χώρα μας και να διασφαλίσει στο μέγιστο δυνατό ns ενισχύσεις που δικαιούται και επιτρέπει η Ευρωπαϊκή Ενωση». Διευκρινίζει ωστόσο ότι στη διαδικασία που θα ακολουθήσει και για τη διασφάλιση του Δημοσίου, «το Enterprise Greece, που συμμετέχει σε αυτή την συμφωνία προθέσεων, έχει όλα τα εργαλεία για να προχωρήσει το επόμενο τρίμηνο στην αξιολόγηση rns πρότασης, να συνεργαστεί με τον επενδυτή για τις προϋποθέσεις που αυτός θέτει και να κάνει όλους τους αναγκαίους ελέγχους πριν εισηγηθεί στη Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Εργων (ΔΕΣΕ) την έγκριση rns πρότασης».

Οι προϋποθέσει για την τοποθεσία

Αναφορικά με την τοποθεσία που θα μπορούσε να γίνει η επένδυση, αυτή πρέπει να τηρεί κάποιες προϋποθέσεις, τις οποίες ήδη έχει ζητήσει η γερμανική εταιρεία, όπως λέει ο κ Φραγκογιάννης. Αυτές οι προϋποθέσεις αφορούν τον χώρο εγκατάστασης του εργοστασίου και το μέγεθος του οικοπέδου, τα τετραγωνικά που μπορούν να αδειοδοτηθούν, το οικοσύστημα που θα προμηθεύει τη λειτουργία του, τα ενεργειακά αποθέματα από ΑΠΕ, την πρόσβαση σε μεγάλα οδικά δίκτυα, την πρόσβαση σε τρένο και την εγγύτητα σε λιμάνι.

Πηγή Εφημερίδα “ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ”

Share:

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Πολιτική Απορρήτου

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο