ΠΛΩΤΗ ΜΟΝΑΔΑ LNG ΣΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

Share:

ΜΠΑΙΝΕΙ ΚΑΙ Ο ΠΕΜΠΤΟΣ ΜΕΤΟΧΟΣ

στη μεγάλη επένδυση των 380 εκατ. ευρώ

Μέσα στον χρόνο θα έχει ληφθεί η τελική επενδυτική πρόταση για την πρωτοποριακή για τα ελληνικά δεδομένα μονάδα υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη που προωθεί ο όμιλος Κοπελούζου με ισχυρούς Ελληνες και διεθνείς συμμάχους.

Η Gastrade θα δημιουργήσει τον πρώτο πλωτό σταθμό παραλαβής, αποθήκευσής και αεριοποίησής υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU – Floating Storage and Regasification Unit), το οποίο στη συνέχεια μέσω υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού θα μεταφέρεται στο εθνικό σύστημα μεταφορας φυσικού αερίου και από εκεί στους τελικούς καταναλωτές.

Ηδη, στη μετοχική βάση της εταιρείας συμμετέχει με 20% η GasLog, με κύριο μέτοχο τον Ελληνα εφοπλιστή Πήτερ Λίβανό, ενώ αντίστοιχη συμμετοχή έχει εξασφαλίσει και ο κρατικός διαχειριστής της Βουλγαρίας Bulgartransgaz (ο βουλγαρικός ΔΕΣΦΑ). Στο μετοχικό κεφάλαιο του FSRU υπάρχει ειλημμένη πολιτική απόφαση να συμμετάσχει επίσης η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ), διαδικασία όμως που δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί λόγω του διαχωρισμού της εταιρείας, αλλά και ιδιώτες επενδυτές με τους οποίους θα κλειδώσει η «πεντάδα» της μεγάλης επένδυσης LNG στην Αλεξανδρούπολη, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 380 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση της Gastrade, που είναι η εταιρεία που θα υλοποιήσει το big project, το οποίο σχεδιάστηκε για να εξυπηρετήσει της ανάγκες της χώρας και πολύ περισσότερο της ΝΑ Ευρώπης ενισχύοντας τις πηγές εφοδιασμού, βρίσκεται στο τελικό στάδιο των διαπραγματεύσεων με τέσσερις υποψήφιες εταιρείες αμερικανικών και ευρωπαϊκών συμφερόντων που προέρχονται από τον χώρο της παραγωγής LNG, από τον χώρο της εμπορίας (trading), αλλά και από τον χρηματοπιστωτικό τομέα. Η υπογραφή της σχετικής συμφωνίας θα οριστικοποιήσει και το τελικό μετοχικό σχήμα. Στα τέλη Δεκεμβρίου ολοκληρώθηκε το πρώτο τεστ της αγοράς (market test) με την εκδήλωση ενδιαφέροντος από 20 αγοραστές φυσικού αερίου από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο. Η ζήτηση για το έργο είναι πολύ μεγάλη καθώς εκφράστηκε ενδιαφέρον για την απόκτηση 12,2 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως. Πρόκειται για ποσότητα υπερδιπλάσια της δυναμικότητας της μονάδας, που είναι σχεδιασμένη για να επαναεριοποιεί 5,5 δισεκατομμύρια
κυβικά μέτρα. As δούμε όμως ποια θα είναι τα επόμενα βήματα του έργου. To FSRU θα πρέπει πλέον να περάσει στο επόμενο στάδιο του market test δεσμευτικού χαρακτήρα, κατά το οποίο κυρίαρχο σημείο είναι ο καθορισμός της τιμολογιακής πολιτικής (δομή, αναπροσαρμογές ταρίφας κ.α.), μια διαδικασία που στόχος είναι να ξεκινήσει πριν από το Πάσχα. Σχετικό σχέδιο έχει υποβληθεί στη ΡΑΕ και αναμένεται να συζητηθεί μέσα στις επόμενες μέρες.

Επιπλέον, έχουν ήδη ενεργοποιηθεί οι διαδικασίες για το διαγωνιστικό μέρος της κατασκευής του έργου, το οποίο θα σπάσει σε δύο κομμάτια: την προμήθεια της πλωτής μονάδας που θα αποθηκεύει και θα αεριοποιεί το LNG συνολικής αξίας 240 εκατ. ευρώ και την κατασκευή των αγωγών και του συστήματος πρόσδεσης εκτιμωμένης δαπάνης 110 εκατ. ευρώ. Για τον δεύτερο διαγωνισμό αναμένεται τις επόμενες μέρες να εγκριθεί η προεπιλογή επτά υποψηφίων (διεθνείς κοινοπραξίες σε συνεργασία με μεγάλους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους), οι οποίες στη συνέχεια θα υποβάλουν δεσμευηκές προσφορές. Σε ό,τι αφορά τον πρώτο διαγωνισμό, η εταιρεία προχώρησε στην επαναπροκήρυξη του έργου λόγω μερικής τροποποίησης των όρων.

Ο διαγωνισμός αυτός απευθύνεται στα μεγάλα διεθνή ναυπηγεία, σε πλοιοικτήτριες εταιρείες LNG ή ακόμη και σε καράβια LNG που θα μπορούσαν να μετασκευαστούν σε πλωτες μονάδες. Ο διευθυντής έργου της Gastrade Κωνσταντίνος Σιφναίος επισημαίνει ότι στον χρόνο που θα ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση (εξασφάλιση από την πλευρά της εταιρείας του εμπορικού ενδιαφέροντος του έργου, της χρηματοδότησης και των συμβολαίων της κατασκευής του) θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαπραγματεύσεις και οι εκκρεμότητεs τoυ έργου.

«Η μόνη αβεβαιότητα που φαίνεται να υπάρχει είναι ως προς τον χρόνο λήψης των αναγκαίων εγκρίσεων από μία σειρά φορέων και υπηρεσιών όπως είναι η ΡΑΕ, η Κομισιόν, η διαχειριστική αρχή, η Διεύθυνση Ενέργειας και Ανταγωνισμού της ΕΕ κ.α. Εάν μπορούσαν να επισπευσθούν οι διαδικασίες αυτές, η τελική επενδυτική απόφαση θα μπορούσε να ληφθεί και στα μέσα του χρόνου», σημειώνει ο κ. Σιφναίος.
Η χρηματοδότηση του έργου θα προέλθει από ιδιωτικά κεφάλαια των μετόχων, τραπεζική χρηματοδότηση περίπου στο ύψος των 150 έως 200 εκατ. ευρώ και από πόρους των διαθρωτικών ταμείων.

«Από το 2020 και μετά όλοι οι αγωγοί που θα εφοδιάζουν την περιοχή της ΝΑ Ευρώπης θα περνούν μέσα από την Τουρκία (TAP, Turkish Stream). Αυτό σημαίνει ότι και το ρωσικό και το αζέρικο, αλλά και επιπλέον αέριο από το Ιράν, το Τουρκμενιστάν, ίσως και από το Ισραήλ, θα περνούν μέσω της γειτονικής χώρας», υπογραμμίζει ο κ. Σιφναίος. «Επομένως, τερματικά LNG στην Αλεξανδρούπολη αλλά και στη Ρεβυθούσα καλούνται να παίξουν έναν ρόλο ασφάλειας εφοδιασμού μεγάλης σημασίας σε όλη την περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, καθώς δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις για να κατασκευαστούν αντίστοιχες μονάδες- π.χ. σε περιοχές όπως η Μαύρη Θάλασσα» προσθέτει ο ίδιος.

Οπως αναφέρει, ο στρατηγικός ρόλος της Αλεξανδρούπολης όσο προχωράει ο χρόνος μεγαλώνει και σε ευρωπαϊκό επίπεδο και, βέβαια, αναβαθμίζεται ο γεωστρατηγικός ρόλος της χώρας ως πύλη εισόδου και όχι ως διαμετακομιστικού κέντρου. «Αλλο να περνάει ένας αγωγός από τα χωράφια σου και άλλο να είσαι εσύ η πύλης εισόδου», τονίζει με νόημα ο κ. Σιφναίος. Σε ό,τι αφορά το ότι το LNG, τονίζει ότι είναι ένα κατεξοχήν διεθνές προϊόν γιατί ο αγωγός αερίου έχει περιφερειακή επιρροή, ενώ το LNG είναι σαν το πετρέλαιο, μεταφέρεται παντού με καράβια και οι τιμές του καθορίζονται σε παγκόσμια κλίμακα.

Πέραν του μεγάλου έργου για τον FSRU, ο όμιλος Κοπελούζου αναμένεται να ενεργοποιήσει στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης ένα επιπλέον επενδυτικό σχέδιο. Πρόκειται για μια άδεια ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο, την οποία είχε ζητήσει και είχε λάβει από το 2010 στιν περιοχή του Εβρου. Ο σχεδιασμος δεν υλοποιήθηκε τότε καθώς κρίθηκε ότι δεν το επέτρεπαν οι συνθήκες. Σήμερα όμως που το φυσικό αέριο αποτελεί μαζί με τις ΑΠΕ το εναλλακτικό καύσιμο του μέλλοντος, ο σχεδιασμος αυτός φαίνεται να δικαιολογεί τον σχεδίασμά για καθετοποίηση του ομίλου στον τομέα της ενέργειας.

Πηγή εφημερίδα «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ»

Share:

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Πολιτική Απορρήτου

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο