«Η ζωή επιτάσσει την πλήρη κατάργηση της σαρία»

129
0
Share:

Οι βουλευτές Νατάσα Γκαρά και Μουσταφά Μουσταφά μιλούν για την προαιρετική κατάργηση του μουσουλμανικού δικαίου και άλλα θέματα που αφορούν τη μειονότητα
Οι δύο βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, Εβρου και Ροδόπης αντίστοιχα, σχολιάζουν το υπό συζήτηση νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και άλλα σημαντικά θέματα όπως ο ρόλος των μουφτήδων και οι προβοκατόρικες δηλώσεις Ερντογάν.

• Γιατί Ενδιαφέρει

Οι δύο βουλευτές φωτίζουν άγνωστες σε πολλούς πλευρές κρίσιμων ζητημάτων.

Στον απόηχο της πολυσυζητημένης επίσκεψης Ερντογάν αλλά και της επικείμενης νομοθέτησης της προαιρετικής κατάργησης της σαρία συνομιλήσαμε με τη Νατάσα Γκαρά και τον Μουσταφά Μουσταφά. Οι δύο βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Εβρου και Ροδόπης αντίστοιχα ξετυλίγουν το κουβάρι για σειρά ζητημάτων που σε αρκετούς παραμένουν άγνωστα. Η σαρία και η βία κατά των γυναικών, ο ρόλος των μουφτήδων και του προξενείου στην Κομοτηνή, η στάση της μουσουλμανικής μειονότητας για το υπό συζήτηση νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και οι προβοκατόρικες δηλώσεις Ερντογάν.

Αν και στην Τουρκία η σαρία καταργήθηκε το 1924, στη Θράκη ακόμη ισχύει. Η συζήτηση για το νομοσχέδιο που αφορά την προαιρετική κατάργηση της σαρία στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής έχει ξεκινήσει. Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι
αφενός αν η μουσουλμανική μειονότητα είναι θετική σ’ αυτην τη νομοθετική πρωτοβουλία και αφετέρου αν οι δύο βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ είναι ικανοποιημένοι από το προς συζήτηση νομοσχέδιο ή αν θα προτιμούσαν την πλήρη κατάργηση της σαρία.

*Η κατάργηση της σαρία δεν είναι μια δογματική ή αντιθρησκευτηκής προέλευσης θέση αλλά απόρροια των ίδιων των επιταγών της ζωής Βλέπαμε, δηλαδή, όπ αυτό που ‘διαφημίζεται’ ως δικαίωμα, προνόμιο και σεβασμός στην ιδιαιτερότητα κατέληγε εμπόδιο στον εκσυγχρονισμό και στην εκκοσμίκευση της μειονότητας» σημειώνει ο μειονοτικός βουλευτής Μουσταφά Μουσταφά και διευκρινίζει πως αρκετά μέλη της μειονότητας ήδη έχουν ξεπεράσει τη σκόπελο της σαρία, κάνοντας χρήση του δικαστικού συστήματος για τη ρύθμιση των υποθέσεων τους. «Είναι πάρα πολύ μεγάλο βήμα η κατάργηση της σαρία, που έπρεπε να μην έχει τεθεί ποτέ σε ισχύ. Ακόμη και στην Τουρκία έχει καταργηθεί από τον Κεμάλ, ενώ ο γάμος για να ισχύσει στη γείτονα χώρα πρέπει να γίνει σε δημαρχείο, με όλο τον σεβασμό βέβαια στα ήθη και έθιμα της εκάστοτε τοπικής κοινότητας» υπογραμμίζει η κ. Γκαρά.

Από κοινού υποστηρίζουν πως η καλύτερη λύση θα ήταν η πλήρης κατάργηση της σαρία και η υποχρεωτική προσφυγή των μειονοτικών πολιτών στα αστικά δικαστήρια για οποιοδήποτε ζήτημα κληρονομικού και οικογενειακού δικαίου ή υπόθεση καταπάτησης ανθρώπινων δικαιωμάτων και κυρίως υποθέσεις αντιμετώπισης βίας. «Εκτιμήθηκε από το υπουργείο Παιδείας και την κυβέρνηση ότι η προαιρετική κατάργηση
θα έπρεπε να είναι το πρώτο βήμα» εξηγεί ο κ. Μουσταφά.

«Υπάρχουν κρούσματα ενδοοικογενειακής βίας στη μειονότητα;» ήταν το δεύτερο ερώτημα, με τη βουλευτή Εβρου να απαντά πως θύματα κυρίως είναι τα παιδιά και οι γυναίκες, οι οποίες ομολογούν ότι η υποχρέωση καθεστώς να απευθύνονται στον μουφτή τις εγκλωβίζει σε καθεστώς εκφοβισμού, ψυχολογικής και σωματικής βίας που αγγίζει και τα παιδιά. «Και όταν μιλάμε για την πάταξη της ενδοοικογενειακής βίας, στη μουσουλμανική μειονότητα πρέπει να σκύψουμε το κεφάλι» επισημαίνει η ίδια. Από την πλευρά του ο κ. Μουοταφά τονίζει πως η δομή της σαρία αδικεί τις γυναίκες και συγκεκριμένα σε περιπτώσεις διαζυγίων, διατροφών και επιμέλειας των παιδιών, γεννώντας βάσανα και πόνο. «Και αυτό γιατί οι εκάστοτε αποφάσεις του μόνου δικαστή, του μουφτή, δεν συνάδουν με τις σύγχρονες αναλήψεις της παιδαγωγικής, της παιδοψυχιατρικής της κοινωνιολογίας και των δικαστικών αποφάσεων που έχουν συσσωρευτεί για αντίστοιχες υποθέσεις» συμπληρώνει

«Κατά την επίσκεψή του ο Τούρκος πρόεδρος έθεσε ψηλά στην ατζέντα το ζήτημα του διορισμού των μουφτήδων, επικαλούμενος αντιπαραθετικά το καθεστώς εκλογής του οικουμενικού πατριάρχη. Ποια η διαφορά μουφτήδων και ψευτομουφτήδων και ποιος ο ρόλος τους;» ήταν η επόμενη ερώτηση.

«Το ζήτημα των μουφτήδων πρέπει να εκλείψει και μάλιστα σύντομα. Πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος ανάδειξης θρησκευτικών ηγετών από μια ομάδα εκλεκτόρων, όπως είναι οι ιμάμηδες
που τελούν τα θρησκευτικά καθήκοντά τους ανά τζαμί, γιατί δεν μπορεί να ισχύει ακόμη αυτή η κατάσταση με τους διορισμένους και τους τάχα μου εκλεγμένους μουφτήδες και να συνεχίζεται αυτός ο δυισμός» αναφέρει ο κ. Μουσταφά, εξηγώντας πως υπάρχουν διορισμένοι μουφτήδες και συγκεκριμένα στην Ξάνθη, τη Ροδόπη, την Κομοτηνή και στο Διδυμότειχο. «Ο όρος «ψευτομουφτής δεν υπάρχει, ακόμη κι αν χρησιμοποιείται αρκετά » λέει και αποσαφηνίζει πως η ορολογία αυτή χρησιμοποιείται για τους δύο μουφτήδες που εξελέγησαν διά ανατάσεως χειρός σε τζαμιά της περιοχής εξαιτίας της αντίθεσης των μειονοτικών στο καθεστώς των διορισμένων μουφτήδων. «Αυτοί δεν έχουν καμία δικαιοδοτική αρμοδιότητα, κάτι που ισχύει μόνο για τους διορισμένους» συμπληρώνει.

Κατά καιρούς έχουν έρθει στη δημοσιότητα καταγγελίες και επικρίσεις για το προξενείο στην Κομοτηνή. Το ερώτημα που εγείρεται είναι αν δημιουργεί ή αν λύνει θέματα.

Τα προξενεία ανά τον κόσμο είθισται να έχουν συγκεκριμένη δράση και ειδικότερα να διευκολύνουν γραφειοκρατικές διαδικασίες και να υπερασπίζονται —όταν αυτό κρίνεται αναγκαίο τους πολίτες— που εκπροσωπούν. Ομως, σύμφωνα με τη Νατάσα Γκαρά, αυτό δεν ισχύει για το προξενείο της Κομοτηνής.

«Επί πολλές δεκαετίες επειδή συνέφερε συγκεκριμένα κομματικά συμφέροντα των πάλαι ποτέ κομμάτων εξουσίας στο προξενείο δόθηκαν πολλές μη θεσμικές αρμοδιότητες οι οποίες είχαν αποτέλεσμα την άμεση παρέμβαση στη μειονότητα και ευρύτερα στην κοινότητα» υποστηρίζει και προσθέτει πως *γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η Τουρκία επενδύει σε μια εξωτερική πολιτική με βλέμμα 100 ετών μπροστά και στην εκπαίδευση των μειονοτήτων με παροχή πάρα πολύ χρήματος». Αποτέλεσμα αυτού, κατά την κ. Γκαρά, άνθρωποι που ανήκουν στη μουσουλμανική μειονότητα να εξαρτώνται άμεσα οικονομικά ή εργασιακά από το προξενείο. «Σε καταστάσεις κρίσης (αα: των ελληνοτουρκικών σχέσεων) αυτή η ένταση γινόταν όλο και πιο μεγάλη, με απειλές προπηλακισμούς καταγγελίες απολύσεις και πιέσεις Εχουν καταγράφει τέτοιου είδους γεγονότα είτε σε ρεπορτάζ είτε σε δικαστικές αίθουσες Κυρίως εναντίον των ανθρώπων που αντιδρούσαν στη δράση του προξενείου και πιο συγκεκριμένα εναντίον της πομακικής κοινότητας» αφηγείται η βουλευτής Εβρου. Οπως επισημαίνει η ίδια, το τελευταίο διάστημα με την πολιτική της τρέχουσας κυβέρνησης έχουν εξομαλυνθεί αυτές οι εντάσεις, καθώς υπάρχει διαφορετική αντιμετώπιση προς τους πολίτες ανεξάρτητα από το σε ποιον Θεό πιστεύουν και αν ανήκουν στην πλειονότητα ή τη μειονότητα. Ζητώντας από την κ. Γκαρά να σχολιάσει τις δηλώσεις του Τούρκου προέδρου πριν αλλά και κατά τη διάρκεια της πρόσφατης επίσκεψής του στη χώρα μας, αποκάλεσε προκλητικό τον χαρακτηρισμό «ομοεθνείς» που χρησιμοποίησε ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για τα μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας. «Δείχνει οτι δεν σέβεται τη μειονότητα, τη γείτονα χώρα, τις διεθνείς συνθήκες» λέει, προσμετρώντας όμως ως θετικό το γεγονός ότι κατά την επίσκεψή του στη Θράκη χαρακτήρισε τα μέλη της μειονότητας ομόθρησκους και όχι ομοεθνείς.

Πηγή εφημερίδα «Documento»

Share:

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Πολιτική Απορρήτου

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο