ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΤΑ δορυφορικά αναλογικά διόδια από το β’ εξάμηνο του 2018 – Ο πόλεμος ΤΑΙΠΕΔ, υπουργείου και εργαζομένων για την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας
Για την απόσταση που διανύει ένα Ι.Χ. από τον Βόλο έως τη Λάρισα οι οδηγοί καταβάλλουν σήμερα 4 ευρώ στα διόδια του Μοσχοχωρίου. Εάν η χρέωση ήταν αναλογική, με βάση τη διανυόμενη απόσταση το κόστος για τη διαδρομή των περίπου 60 χιλιομέτρων θα ήταν μόλις 2 ευρώ.
Το παράδειγμα αυτό χρησιμοποιούν στο υπουργείο Υποδομών για να καταδείξουν την αναγκαιότητα των αναλογικών διοδίων που επικαλείται συχνά ο αρμόδιος υπουργός Χρηστός Σπίρτζης. Το υπουργείο διά της νεοσύστατης Υπηρεσίας Οδικών Τελών, με επικεφαλής τον κ. Αθανάσιο Δημακαράκο, ετοιμάζεται να προκηρύξει άμεσα διαγωνισμό για την επιλογή του αναδόχου που θα εγκαταστήσει δορυφορικό σύστημα πληρωμής διοδίων. Στόχος είναι η εφαρμογή του σε πρώτη φάση στην Εγνατία Οδό από το β’εξάμηνο του 2018, με απώτερο σκοπό να επεκταθεί σταδιακά και στο υπόλοιπο εθνικό δίκτυο.
Υπάρχουν όμως μερικά παράδοξα στον σχεδίασμό, τα οποία αξδιζει να επισημάνουμε. Το νέο σύστημα διοδίων προκρίνεται για την Εγνατία, έναν οδικό άξονα με μόλις οκτώ μετωπικούς σταθμούς σε λειτουργία. Το γεγονός ότι ο σχεδιασμός για νέα διόδια δεν έχει υλοποιηθεί με ευθύνη του υπουργού και των εργαζομένων θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι ευνοεί τη συνταγή των αναλογικών διοδίων με δορυφορική τεχνολογία, αφού θα είναι ένα ξεκίνημα σχεδόν από μηδενική βάση. Πώς όμως μπορείς να σχεδιάσεις χιλιομετρική χρέωση και ταυτόχρονα να εγκαθιστάς νέους σταθμούς; Αυτή τη δύσκολη άσκηση καλείται να επιλύσει τελευταία η διοίκηση της εταιρείας Εγνατία Οδός Α.Ε. Η πίεση του ΤΑΙΠΕΔ να λειτουργήσουν νέοι σταθμοί διοδίων (είναι στα προαπαιτούμενα από τους θεσμούς) ώστε να προικιστεί με ενισχυμένα έσοδα ο αυτοκινητόδρομος εν όψει ιδιωτικοποίησης, η άποψη της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου ότι η Εγνατία μπορεί να επιβιώσει από μόνη της και η σκληρή γραμμή των εργαζομένων να μη γεμίσει ο αυτοκινητόδρομος με διόδια συνθέτουν ένα τριμερές πολεμικό σκηνικό με φόντο τον μεγαλύτερο οδικό άξονα της χώρας. Το αποτέλεσμα είναι να μη γνωρίζει κανείς ποιος είναι ο πραγματικός σχεδιασμός, με την Εγνατία να καταγράφει ένα παγκόσμιο ρεκόρ: θα είναι ο μόνος αυτοκινητόδρομος που θα εγκαταστήσει διόδια γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι σε λίγους μήνες θα τα ξηλώσει!
Οπως αναφέρει στο «business stories» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Απόστολος Αντωνούδης, οι προβλέψεις για νέους σταθμούς είναι λελογισμένες. Ηδη εκκρεμεί Κοινή Υπουργική Απόφαση για τη χρέωση που θα εφαρμοστεί σε τέσσερις σταθμούς (Εύζωνοι, Μέστη, Ιεροπηγή. Παμβώτιδα), που είναι έτοιμοι εδώ και μήνες αλλά δεν λειτουργούν λόγω διχογνωμίας. Η διαφωνία είναι εάν η χρέωση θα ευθυγραμμιστεί με τα τιμολόγια των άλλων αυτοκινητόδρομων που χρεώνουν 0,06 σεντς ανά χιλιόμετρο ή εάν θα παραμείνει στα 0,03 σεντ που είναι σήμερα. Στόχος είναι να λειτουργήσουν άλλοι τέσσερις σταθμοί: της Θεσσαλονίκης, που είναι υπό κατασκευή, την Ασπροβάλτας, που είναι σε διαδικασία υπογραφής της σύμβασης με τον ανάδοχο, και της Καβάλας και του Στρυμονικού που δεν έχουν προκηρυχθεί ακόμη. Οι υπόλοιποι σταθμοί, είναι αδύνατο να προχωρήσουν χωρίς την έγκριση περιβαλλονπκών όρων. Πώς όμως θα λειτουργεί το δορυφορικό σύστημα διοδίων; Το σύστημα προβλέπει την προμήθεια ενός πομπού για όλα τα επαγγελματικά οχήματα (φορτηγά, ταξι κ.ά.) που θα έχει τη λειτουργία ενός GPS και θα καταγράφει όλες τις κινήσεις τους στον δρόμο. Ο πομπός αυτός θα στέλνει τα δεδομένα σε ένα κεντρικό σύστημα μέσω δορυφόρου που θα ελέγχει κάποιος service provider και το Δημόσιο ώστε να χρεώνει το όχημα. Το υπουργείο επιχειρεί να παντρέψει το σύστημα αυτό με μια άλλη τεχνολογία (video tolling), η οποία σχεδιάζεται να εφαρμοστεί για τα IX προκειμένου να υπερπηδηθούν τα εμπόδια της παραβίασης προσωπικών δεδομένων. Το σχέδιο προβλέπει την εγκατάσταση καμερών στις εισόδους και εξόδους των αυτοκινητοδρόμων που θα καταγράφουν τις πινακίδες των επιβαπκών οχημάτων, βάσει των οποίων θα χρεώνονται. Η εφαρμογή αυτή μπορεί να υλοποιηθεί και με άλλες μορφές, όπως με χρέωση μέσω κινητού τηλεφώνου, κάρτας φόρτισης κ.ά.
Πηγή: ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ