Εγνατία: Χτίζουν διόδια που θα γκρεμίσουν σε λίγους μήνες

275
0
Share:

ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΤΑ δορυφορικά αναλογικά διόδια από το β’ εξάμηνο του 2018 – Ο πόλεμος ΤΑΙΠΕΔ, υπουργείου και εργαζομένων για την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας


Για την απόσταση που διανύει ένα Ι.Χ. από τον Βόλο έως τη Λάρισα οι οδηγοί καταβάλλουν σήμερα 4 ευρώ στα διόδια του Μοσχοχωρίου. Εάν η χρέωση ήταν αναλογική, με βάση τη διανυόμενη απόσταση το κόστος για τη δια­δρομή των περίπου 60 χιλιομέτρων θα ήταν μόλις 2 ευρώ.

Το παράδειγμα αυτό χρησιμο­ποιούν στο υπουργείο Υποδο­μών για να καταδείξουν την αναγκαιότητα των αναλογικών διοδίων που επικαλείται συχνά ο αρμόδιος υπουργός Χρηστός Σπίρτζης. Το υπουργείο διά της νεοσύστατης Υπη­ρεσίας Οδικών Τελών, με επικεφαλής τον κ. Αθα­νάσιο Δημακαράκο, ετοιμάζεται να προκηρύξει άμεσα διαγωνισμό για την επιλογή του αναδόχου που θα εγκαταστήσει δορυφορικό σύστημα πληρωμής διοδίων. Στόχος είναι η εφαρμογή του σε πρώτη φά­ση στην Εγνατία Οδό από το β’εξά­μηνο του 2018, με απώτερο σκοπό να επεκταθεί σταδια­κά και στο υπόλοι­πο εθνικό δίκτυο.

Υπάρχουν όμως μερικά παράδοξα στον σχεδίασμό, τα οποία αξδιζει να επισημάνουμε. Το νέο σύστημα διοδίων προκρίνεται για την Εγνατία, έναν οδικό άξονα με μόλις οκτώ μετωπικούς σταθμούς σε λειτουργία. Το γεγονός ότι ο σχεδιασμός για νέα διόδια δεν έχει υλοποιηθεί με ευθύνη του υπουργού και των εργαζομένων θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι ευνοεί τη συντα­γή των αναλογικών διοδίων με δορυφορική τεχνο­λογία, αφού θα είναι ένα ξεκίνημα σχεδόν από μηδενική βάση. Πώς όμως μπορείς να σχεδιάσεις χιλιομετρική χρέωση και ταυτόχρονα να εγκαθιστάς νέους σταθμούς; Αυτή τη δύσκολη άσκηση καλείται να επιλύσει τελευταία η διοίκηση της εταιρείας Εγνατία Οδός Α.Ε. Η πίεση του ΤΑΙΠΕΔ να λειτουρ­γήσουν νέοι σταθμοί διοδίων (είναι στα προαπαιτούμενα από τους θεσμούς) ώστε να προικιστεί με ενισχυμένα έσοδα ο αυτοκινητόδρομος εν όψει ιδιωτικοποίησης, η άποψη της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου ότι η Εγνατία μπορεί να επιβιώσει από μόνη της και η σκληρή γραμμή των εργαζομέ­νων να μη γεμίσει ο αυτοκινητόδρομος με διόδια συνθέτουν ένα τριμερές πολεμικό σκηνικό με φόντο τον μεγαλύτερο οδικό άξονα της χώρας. Το αποτέ­λεσμα είναι να μη γνωρίζει κανείς ποιος είναι ο πραγματικός σχεδιασμός, με την Εγνατία να κατα­γράφει ένα παγκόσμιο ρεκόρ: θα είναι ο μόνος αυτοκινητόδρομος που θα εγκαταστήσει διόδια γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι σε λίγους μήνες θα τα ξηλώσει!

Οπως αναφέρει στο «business stories» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Απόστολος Αντωνούδης, οι προβλέψεις για νέους σταθμούς είναι λελογισμένες. Ηδη εκκρεμεί Κοινή Υπουργική Απόφαση για τη χρέωση που θα εφαρμοστεί σε τέσσερις σταθμούς (Εύζωνοι, Μέστη, Ιεροπηγή. Παμβώτιδα), που είναι έτοιμοι εδώ και μήνες αλλά δεν λειτουργούν λόγω διχογνωμίας. Η διαφωνία είναι εάν η χρέωση θα ευθυγραμμιστεί με τα τιμολόγια των άλλων αυτοκινητόδρομων που χρεώνουν 0,06 σεντς ανά χιλιόμετρο ή εάν θα παραμείνει στα 0,03 σεντ που είναι σήμερα. Στόχος είναι να λει­τουργήσουν άλλοι τέσσερις σταθμοί: της Θεσσα­λονίκης, που είναι υπό κατασκευή, την Ασπροβάλτας, που είναι σε διαδικασία υπογραφής της σύμ­βασης με τον ανάδοχο, και της Κα­βάλας και του Στρυμονικού που δεν έχουν προκη­ρυχθεί ακόμη. Οι υπόλοιποι σταθμοί, είναι αδύνατο να προχωρήσουν χωρίς την έγκριση περιβαλλονπκών όρων. Πώς όμως θα λειτουργεί το δο­ρυφορικό σύστημα διοδίων; Το σύστη­μα προβλέπει την προμήθεια ενός πομπού για όλα τα επαγγελματικά οχήματα (φορ­τηγά, ταξι κ.ά.) που θα έχει τη λειτουργία ενός GPS και θα καταγράφει όλες τις κινήσεις τους στον δρόμο. Ο πομπός αυτός θα στέλνει τα δεδομένα σε ένα κεντρικό σύστημα μέσω δορυφόρου που θα ελέγχει κάποιος service provider και το Δημόσιο ώστε να χρεώνει το όχημα. Το υπουργείο επιχειρεί να παντρέψει το σύστημα αυτό με μια άλλη τεχνο­λογία (video tolling), η οποία σχεδιάζεται να εφαρ­μοστεί για τα IX προκειμένου να υπερπηδηθούν τα εμπόδια της παραβίασης προσωπικών δεδομέ­νων. Το σχέδιο προβλέπει την εγκατάσταση καμερών στις εισόδους και εξόδους των αυτοκινητοδρόμων που θα καταγράφουν τις πινακίδες των επιβαπκών οχημάτων, βάσει των οποίων θα χρεώνονται. Η εφαρμογή αυτή μπορεί να υλοποιηθεί και με άλλες μορφές, όπως με χρέωση μέσω κινητού τηλεφώνου, κάρτας φόρτισης κ.ά.

Πηγή: ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ

Share:

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Πολιτική Απορρήτου

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο