«ΝΑΙ ΜΕΝ, ΑΛΛΑ» ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΣΤΑ ΝΗΣΙΑ

Share:

Τη βούλησή ιούς να στηρίξουν την προσπάθεια της κυβέρνησης εκφράζουν εκπρόσωποι φορέων και επιμελητηρίων. Ζητούν να διευκρινιστούν πολλά σημεία του νομοσχεδίου.
ωσ ένα βημα προς τη σωστή κατεύθυνση, το οποίο χρήζει επέκτασης και αναβάθμισης, αντιμετωπίζεται από τη νησιωτική Ελλάδα η υλοποίηση του λεγόμενου «μεταφορικού ισοδυνάμου». Εκπρόσωποι φορέων και συνδέσμων που συμμετέχουν στο θέμα και μίλησαν στην «Ημερήσια» εκφράζουν την ικανοποίησή τους για την εφαρμογή του μέτρου, το οποίο, όπως λένε, αναμένεται να μετριάσει την οικονομική επιβάρυνση που υφίστανται σήμερα οι νησιώτες λόγω της απόστασης από την ηπειρωτική χώρα και να άρει εν μέρει την εις βάρος τους αδικία. Ωστόσο τονίζουν πως περιμένουν να διευκρινιστούν το επόμενο διάστημα ορισμένα κρίσιμα σημεία που παραμένουν «θολά», όπως, για παράδειγμα, ο τρόπος υπολογισμού των ποσών που θα καταβάλλονται στους δικαιούχους (νομικά και φυσικά πρόσωπα). Ολοι πάντως δηλώνουν έτοιμοι να συνεργαστούν με την Πολιτεία και να τη βοηθήσουν όπου χρειαστεί, προκειμένου το μέτρο να εφαρμοστεί σωστά και να αποβεί προς όφελος της ανάπτυξης των τοπικών οικονομιών.



Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Ιωάννης Ρούσσος, καλωσορίζει το μέτρο και δηλώνει πως είναι μια προσπάθεια θετική, η οποία ως έναν βαθμό επιχειρεί να εξισορροπήσει την επιβάρυνση που υφίστανται οι κάτοικοι και οι επιχειρήσεις των νησιών. Σπεύδει ωστόσο να τονίσει πως οι νησιώτες δεν πρόκειται να σταματήσουν να διεκδικούν την επαναφορά του μειωμένου ΦΠΑ, λέγοντας πως το μεταφορικό ισοδύναμο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντισταθμίσει τις επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων από την αύξηση του συντελεστή στο 24%. Ο κ. Ρούσσος υπογραμμίζει πως υπάρχουν πολλά σημεία που πρέπει να διευκρινιστούν αναφορικά με την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου και επισημαίνει πως πρόκειται για ένα δύσκολο εγχείρημα, εντοπίζοντας τη μεγαλύτερη δυσκολία στον τρόπο προσδιορισμού του μεταφορικού κόστους. «Είναι δύσκολο να υπολογιστεί το κόστος. Οι τιμές διαφοροποιούνται τόσο μεταξύ των ακτοπλοϊκών όσο και μεταξύ των μεταφορικών» σημειώνει χαρακτηριστικά, θεωρεί, ωστόσο, ότι στο διάστημα πιλοτικής εφαρμογής του μέτρου θα εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα για τις παρεμβάσεις που θα χρειαστεί να γίνουν, προκειμένου να λειτουργήσει καλύτερα το μέτρο κατά την πλήρη εφαρμογή του και στα υπόλοιπα νησιά.

Σε ανάλογο μήκος κύματος κινείται και ο πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών, Λευτέρης Κεχαγιόγλου, ο οποίος μιλά για την ανάγκη μεγαλύτερων παρεμβάσεων για τη στήριξη των μικρότερων νησιών. Οπως λέει, το μεταφορικό ισοδύναμο πρέπει να επεκταθεί και στους επισκέπτες, προσθέτοντας πως έχει καταθέσει τέτοια πρόταση στην κυβέρνηση για την Τήλο, τους Λειψούς, τις Οινούσσες και τα Διαπόντια Νησιά του Ιονίου, η οποία έτυχε θερμής υποδοχής και εξετάζεται σοβαρά από τους αρμόδιους υπουργούς. Ο κ. Κεχαγιόγλου συντάσσεται με όσους θεωρούν μικρό τον προϋπολογισμό του μέτρου -τόσο τη φετινή χρονιά όσο και την επόμενη- και υποστηρίζει πως η διευκόλυνση ανά κάτοικο, με βάση τον αριθμό των μετακινήσεων που γίνονται διά θαλάσσης, θα είναι σχετικά μικρή.

Η ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ

θετική χαρακτηρίζει την πρωτοβουλία και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Μιχάλης Σακέλλης, σημειώνοντας πως θα συμβάλει στην τόνωση της ακτοπλοϊκής κίνησης. Από την άλλη πλευρά, όμως, δεν κρύβει και αυτός πως υπάρχουν σημεία που χρήζουν αποσαφήνισης, όπως, για παράδειγμα, ο τρόπος που θα παίρνει πίσω ο επιβάτης-δικαιούχος μέρος των χρημάτων που κατέβαλε για την αγορά του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου. Εξειδίκευση εκτιμά πως χρειάζεται και ο τρόπος που θα «επιδοτηθούν» οι εμπαρευματικές μεταφορές, ένα κρίσιμο κομμάτι του μέτρου. «Πρέπει να διασφαλισθεί ότι η επιδότηση που θα δίδεται στους επαγγελματίες θα περάσει και θα φανεί στην κατανάλωση» λέει, προσθέτοντας πως σε μια εμπορευματική μεταφορά εμπλέκονται πολλοί και πάντοτε υπάρχει ο κίνδυνος να καρπωθούν οι ενδιάμεσοι το όφελος και όχι ο τελικός καταναλωτής, που είναι το ζητούμενο. Σίτο πλαίσιο αυτό, ο κ. Σακέλλης κρίνει πως είναι αναγκαίο να υπάρξουν έλεγχοι για τον εντοπισμό των επιτήδειων που χρησιμοποιούν ως πρόσχημα το κόστος μεταφοράς για να κρατούν αδικαιολόγητα υψηλά τις τιμές στα νησιά. Ο πρόεδρος της ΣΕΕΝ υπογραμμίζει πως ο κλάδος της ακτοπλοΐας, παρά το κόστος που θα επωμιστεί για την προσαρμογή του προγράμματος των κρατήσεων, είναι πρόθυμος να συνεργαστεί με την Πολιτεία προκειμένου το μεταφορικό ισοδύναμο να «δουλέψει σωστά». Και παρότι γνωρίζει πως η δημοσιονομική κατάσταση δεν επιτρέπει υπερβάσεις, λέει ότι θα ήταν ευχής έργον εάν η ισχύς του μέτρου διευρυνόταν σε όλους τους επιβάτες, πέραν των μόνιμων κατοίκων των νησιών.

Για τον πρόεδρο του Πανελλήνιου Συνδικάτου Χερσαίων Μεταφορών, Πέτρο Σκουλικίδη, το μεγάλο ζητούμενο είναι πώς η «επιδότηση» των μεταφορών θα περάσει στον τελικό καταναλωτή. Προς αυτήν την κατεύθυνση επαναφέρει την πρόταση που κατέθεσε και στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης -η οποία απορρίφθηκε από τους αρμοδίους- για επιδότηση του 30% των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για τις μεταφορικές εταιρείες, ενώ συντάσσεται με όσους ισχυρίζονται ότι πρέπει να αυξηθεί ο προϋπολογισμός του μέτρου.

Πιλοτική εφαρμογή από Ιούλιο σε όλα τα νησιά του Α. Αιγαίου

Η εφαρμογη του μέτρου θα ξεκινήσει πιλοτικά την 1η Ιουλίου 2018 σε όλα τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου (πλην της Ρόδου, που θα ενταχθεί από το 2019), στην Ανάφη, στις Μικρές Κυκλάδες και στα Διαπόντια Νησιά του Ιονίου (βρίσκονται πάνω από την Κέρκυρα). Ειδικότερα, το πρόγραμμα θα αφορά μονάδες και επιχειρήσεις, με κατοικία ή έδρα, αντίστοιχα, στις νήσους Λέσβο, Λήμνο, Αγιο Ευστράτιο, Χίο, Οινούσσες, Ψαρά, Αντίψαρα, Κω, Πάτμο, Αστυπάλαια, Κάλυμνο, Κάσο, Λέρο, Νίσυρο, Σύμη, Τήλο, Καστελόριζο, καθώς και στα νησιά Αγαθονήσι, Αλιμία, Αρκιούς, Αρμάθια, Χάλκη, Φαρμακονήσι, Γυαλί, Κίναρο, Λέβιθα, Λειψούς, Μάραθο, Νίμο, Ψέριμο, Σαρία, Στρογγυλή, Σύρνα, Τέλενδο, Σάμο, Ικαρία, Φούρνους, Αγιο Μηνά, θύμαινα,
Σαμοθράκη, Κάρπαθο, Ερεικούσσα, Μαθράκι, Οθωνούς, Ηράκλειά, Σχοινούσα, Δονούσα, Κουφονήσια, Ανάφη.

Σε αυτήν τη φάση έχει προγραμματισθεί να δοθούν 50 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Το μέτρο θα εφαρμοστεί σε όλη τη νησιωτική Ελλάδα, πλην της Κρήτης, της Λευκάδας και της Εύβοιας, από την 1η Ιανουαρίου 2019, με τη χρηματοδότηση να υπερβαίνει τα 150 εκατ. ευρώ (και πάλι από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων). Εκτός από τους μόνιμους κατοίκους των νησιών, το μέτρο θα αφορά τους αναπληρωτές καθηγητές αλλά και τους επικουρικούς και αγροτικούς γιατρούς που υπηρετούν στα νησιά. Συνολικά, το μέτρο εκτιμάται πως θα απευθύνεται σε 86ο.οοο κατοίκους της νησιωτικής Ελλάδας και σε 30.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Σύμφωνη και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το πρόγραμμα

Πήγες από το υπουργείο Ναυτιλίας, σχολιάζοντας το ενδεχόμενο να υπάρξει κάποια εμπλοκή με την Ευρώπη, ξεκαθαρίζουν πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι ενήμερη για τις κινήσεις της κυβέρνησης, έχουν αποσταλεί όλες οι πληροφορίες και μάλιστα δεν έχει εκφράσει κάποια ένσταση ή αντίρρηση επί του παρόντος. Εξάλλου, επιδίωξη του υπουργείου είναι το μεταφορικό ισοδύναμο να ενισχυθεί και με ευρωπαϊκούς πόρους. Ο υπουργός Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής, δήλωσε πρόσφατα πως στόχος είναι να έρθουν ευρωπαϊκοί πόροι, γιατί, όπως είπε, «θέλουμε η εδαφική συνοχή και οι σχετικές διακηρύξεις της Ευρώπης να αποκτήσουν σάρκα και οστά, να γίνουν πράξη». Υπογράμμισε, μάλιστα, πως «η νησιωτικότητα είναι κρίσιμο μέγεθος, το οποίο ειδικά στο Αιγαίο συνδέεται και με εθνικά ζητήματα. Τα νησιά είναι πολλά και έχουν τη σημασία τους, όπως έχουν και τις δυσκολίες τους. Στόχος είναι να έρθει μια ισορροπία στη χώρα και το μεταφορικό ισοδύναμο να λειτουργήσει υπέρ αυτών που σχεδιάστηκε, δηλαδή υπέρ των κατοίκων των νησιών». Να σημειωθεί πως η δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου ολοκληρώθηκε στις 26 Απριλίου, έπειτα από παράταση τριών ημερών, και αναμένεται να πάρει τον δρόμο προς τη Βουλή για ψήφιση.

Πηγή εφημερίδα «ΗΜΕΡΗΣΙΑ»

Share:

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Πολιτική Απορρήτου

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο