«Γκριζάρει» ακόμη και τη Σαμοθράκη η Άγκυρα

Share:

Σε µια άνευ προηγουµένου πρόκληση προχώρησε πριν από µερικές ηµέρες η Άγκυρα, µπλοκάροντας τις πτήσεις των ιπτάµενων ραντάρ (AWACS) του ΝΑΤΟ πάνω από 23 ελληνικά νησιά, από τη Σάµο και τη Σαµοθράκη έως την Κάρπαθο και την Κάσο, και απαγορεύοντας ταυτόχρονα στα συµµαχικά αεροσκάφη να προσγειώνονται ή να απογειώνονται από αυτά.

Η κίνηση της Τουρκίας, που αποκαλύπτουν τα «Παραπολιτικά», έγινε στις 8 Ιανουαρίου, όταν ο υποστράτηγος Σεζάι Οζτούρκ, στρατιωτικός αντιπρόσωπος της Τουρκίας στο Ανώτατο Αρχηγείο Συµµαχικών ∆υνάµεων Ευρώπης (SHAPE) στη βελγική πόλη Μονς, µε επιστολή προς τη διοίκηση των AWACS, έθεσε µια σειρά προκλητικών όρων προκειµένου να επιτρέψει για το 2018 τη χρήση του εναέριου χώρου και των αεροδροµίων της γείτονος από τα ιπτάµενα ραντάρ της Βορειοατλαντικής Συµµαχίας.

ΠΡΟΚΛΗΣΗ

Η επιστολή, η οποία κοινοποιήθηκε επίσης στον επιτελάρχη του Ανώτατου Αρχηγείου (SHAPE COS) και στη Συµµαχική Αεροπορική ∆ιοίκηση (AIRCOM), αναφέρει ονοµαστικά ένα προς ένα τα ελληνικά νησιά που η Τουρκία θεωρεί αποστρατιωτικοποιηµένα, από το πιο βόρειο κοµµάτι του Ανατολικού Αιγαίου έως το νοτιότερο, καλύπτοντας ουσιαστικά όλο το εύρος του ελληνικού αρχιπελάγους.

Και απαιτεί από το ΝΑΤΟ να µην επιτρέπει στα AWACS να κάνουν προσγειώσεις-απογειώσεις σε αυτά, να µην πετούν στον εναέριο χώρο τους αλλά και να µη χρησιµοποιούν όλα τα αεροδρόµια τα οποία βρίσκονται στην ελεύθερη Κύπρο. Όλα αυτά, µάλιστα, µε την επίκληση των Συνθηκών της Λωζάνης και των Παρισίων. Τα νησιά που περιλαµβάνονται στην τουρκική επιστολή είναι τα εξής (µε τη σειρά που αναφέρονται στο έγγραφο): Λήµνος, Σαµοθράκη, Λέσβος, Χίος, Σάµος, Ικαρία, Αστυπάλαια, Ρόδος, Χάλκη, Κάρπαθος, Κάσος, Νίσυρος, Κάλυµνος, Λέρος, Πάτµος, Λειψοί, Σύµη, Κως, Καστελλόριζο, Ψαρά, Θάσος, Άγιος Ευστράτιος και Τήλος.

 

 

Το επίµαχο σηµείο της επιστολής του Τούρκου ανώτατου αξιωµατικού αναφέρει, στα αγγλικά, τα εξής: «The 2018 clearance is valid provided that NATO A-3A aircraft do not land at, take off from or fly over the Eastern Aegean Islands of Greece which are under demilitarized status (Limnos, Samotraki, Lesvos, Khios, Samos, Ikaria, Astipalaia, Rhodhos, Kalki, Karpatos, Kasos, Nisiros, Kalimnos, Leros, Patnos, Lipso, Simi, Kos, Kastellorizon, Psara, Thasos, Aya Evstratios, Tilos) by international agreements, namely 1923 Lausanne Peace Treaty and the 1947 Paris Peace Treaty, and not use the airports in the Greek Cypriot Administration».

 

ΑΠΟΘΡΑΣΥΝΣΗ

Η νέα, εξαιρετικά αναβαθµισµένη πρόκληση, που δείχνει πλήρη και απόλυτη αποθράσυνση της Άγκυρας, αφού για πρώτη φορά σε ένα τόσο σηµαντικό έγγραφο γίνεται αναφορά σε 23 νησιά, έρχεται να συµπληρώσει την προσπάθεια µετατροπής ολόκληρου του Αιγαίου σε «γκρίζα ζώνη», µε την κυβέρνηση, και ειδικότερα τα συναρµόδια υπουργεία Εθνικής Άµυνας και Εξωτερικών, να µην µπορεί να διαχειριστεί τις εξωφρενικές τουρκικές απαιτήσεις.

Τα «Παραπολιτικά» είχαν αποκαλύψει τον περασµένο Ιούνιο έγγραφο-βόµβα του ΓΕΕΘΑ προς το υπουργείο Εξωτερικών, από το οποίο προέκυπτε ότι η Τουρκία είχε ήδη από τον Οκτώβριο του 2016 «απαγορεύσει» τις πτήσεις των AWACS από Ελλάδα και Ιταλία προς Τουρκία και αντιστρόφως. Αυτό είχε ως αποτέλεσµα, έκτοτε, τα ιπτάµενα ραντάρ που ξεκινούν από στρατιωτικά αεροδρόµια της Ελλάδας (Πρέβεζα) και της Ιταλίας (Τράπανι), όταν φτάνουν στο Αιγαίο να παίρνουν πορεία προς τα βόρεια, πάνω από το ηπειρωτικό κοµµάτι της χώρας (δηλαδή πάνω από τη Μακεδονία και τη Θράκη), και, στη συνέχεια, να κατεβαίνουν νότια, για να προσγειωθούν στη ΝΑΤΟϊκή βάση του Ικονίου (Κonya), που βρίσκεται 500 χιλιόµετρα ΝΑ της Σµύρνης.

 

ΤΡΙΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ

Την ίδια ακριβώς πορεία ακολουθούν και επιστρέφοντας, παρακάµπτοντας τον εναέριο χώρο των νησιών του Αιγαίου που η Άγκυρα αποκαλεί «αποστρατιωτικοποιηµένα». Οι παρεµβάσεις που έγιναν από την ελληνική πλευρά, µέσω είτε του υπουργού Εθνικής Άµυνας Πάνου Καµµένου είτε του αρχηγού ΓΕΕΘΑ Ευάγγελου Αποστολάκη, δεν έφεραν κανένα αποτέλεσµα, και µάλιστα το 2017 καταγράφηκαν τουλάχιστον τρία περιστατικά άρνησης εισόδου στον τουρκικό εναέριο χώρο όχι µόνο ιπτάµενων ραντάρ, αλλά και αεροσκάφους άλλου τύπου, που πετούσε µε τη «σηµαία» του ΝΑΤΟ και δεν συµµορφώθηκε µε το τουρκικό «σχέδιο πτήσης».

Συγκεκριµένα: î 20 Ιουνίου 2017: Άρνηση εισόδου σε αεροσκάφος AWACS µε «anti-ISIS» αποστολή, η οποία δεν ολοκληρώθηκε. î 28 Ιουνίου 2017: Άρνηση εναέριας τροφοδοσίας από ιταλικό αεροσκάφος σε AWACS µε «anti-ISIS» αποστολή, που επίσης δεν ολοκληρώθηκε. î 28 Ιουνίου 2017: Άρνηση εισόδου σε ιταλικό αεροσκάφος που πήγαινε στη Γεωργία… Και σε αυτήν την περίπτωση η αποστολή εγκαταλείφθηκε. Μια µατιά στο επίµαχο έγγραφο που αποκάλυψαν τα «Παραπολιτικά» τον Ιούνιο για το θέµα αποδεικνύει την ένταση της αναβάθµισης της τουρκικής προκλητικότητας.

«Η Τουρκία», ανέφερε τότε ο διευθυντής του Α’ Κλάδου ΓΕΕΘΑ, υποστράτηγος Κωνσταντίνος Κούτρας, «την 25η Οκτωβρίου 2016 ανανέωσε τη ∆ιπλωµατική Άδεια Υπερπτήσης (άνωθεν αυτής) αεροσκαφών AWACS για το έτος 2017, θέτοντας ως όρο τη µη χρήση των αεροδροµίων και του εναέριου χώρου των «αποστρατιωτικοποιηµένων» νήσων του Αιγαίου, καθώς και τη µη χρήση των αεροδροµίων της Greek Cypriot Administration (εκτός από το Ακρωτήρι)».

Με την ανοχή του Καμμένου

Η ΝΕΑ ΤΟΥΡΚΙΚΗ επιστολή της 8ης Ιανουαρίου επεκτείνει ακόµα περισσότερο την -κατά την Τουρκία- ζώνη «απαγόρευσης πτήσεων» στο Αιγαίο, ενώ µε την επίκληση διεθνών Συνθηκών θεωρείται αποστρατιωτικοποιηµένο το σύνολο των νησιών του Αιγαίου, µε την εξαίρεση ουσιαστικά των Κυκλάδων και των Σποράδων! Με λίγα λόγια, η Τουρκία αµφισβητεί την ελληνική κυριαρχία σε ολόκληρο το αρχιπέλαγος. Αξίζει να σηµειωθεί ότι ο υποστράτηγος Σεζάι Οζτούρκ, που υπογράφει την επιστολή, τοποθετήθηκε στη θέση του τον Αύγουστο του 2016, λίγες εβδοµάδες µετά το αποτυχηµένο πραξικόπηµα κατά του Ταγίπ Ερντογάν.

Θεωρείται, µάλιστα, από τους ανώτατους αξιωµατικούς των Τουρκικών Ενόπλων ∆υνάµεων που χαίρουν της απολύτου εµπιστοσύνης του Τούρκου προέδρου. Στο ελληνικό υπουργείο Εθνικής Άµυνας ανώτατοι αξιωµατικοί που έχουν πληροφορηθεί τη νέα τουρκική πρόκληση πνέουν µένεα εναντίον της πολιτικής τους ηγεσίας, καθώς οι Τούρκοι µε την απόλυτη ανοχή του κ. Καµµένου επεκτείνουν τις απαιτήσεις τους σε σχέση µε το 2016, οπότε είχαν πετύχει την παράκαµψη του Αιγαίου από τα ΝΑΤΟϊκά αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης. Την ίδια ώρα που ο υπουργός Εθνικής Άµυνας τριγυρίζει στις ακριτικές περιοχές φορώντας στολές των Ενόπλων ∆υνάµεων και βγάζοντας «πύρινους λόγους», η Άγκυρα µεθοδικά «γκριζάρει» όλο και µεγαλύτερο τµήµα του Αιγαίου.

«ΜΕΓΑΛΗ ΗΤΤΑ»

Υψηλόβαθµος αξιωµατικός της Πολεµικής Αεροπορίας, µιλώντας στα «Παραπολιτικά», επισήµανε ότι «το συγκεκριµένο θέµα η Τουρκία προσπαθούσε επί σειρά ετών να το περάσει στο ύψιστο δυνατό επίπεδο του ΝΑΤΟ, αλλά οι προηγούµενες ελληνικές κυβερνήσεις, µε τους κατάλληλους χειρισµούς, το σταµατούσαν εν τη γενέσει του στη βάση της µοίρας των αεροσκαφών AWACS στο Geilenkirchen της Γερµανίας».

Και θέτει το ερώτηµα: «Προς τι όλος αυτός ο κόπος και ο κίνδυνος των πληρωµάτων των µαχητικών µας αεροσκαφών για την αναχαίτιση των τουρκικών παραβάσεων και παραβιάσεων, όταν η ηγεσία της χώρας δεν µπορεί να διασφαλίσει στοιχειωδώς τα κυριαρχικά µας δικαιώµατα;».

Κοινή άποψη των εµπλεκόµενων φορέων του υπουργείου Εθνικής Άµυνας είναι ότι το παράλογο, απαράδεκτο και ανυπόστατο θέµα που κατάφερε µετά από προσπάθεια χρόνων να περάσει η Τουρκία αποτελεί µεγάλη «ήττα» για τη χώρα µας. Ευθύνες, πάντως, καταλογίζουν και στο υπουργείο Εξωτερικών, που δεν έχει κάνει τις απαραίτητες κινήσεις για τη διεθνοποίησή του.

Πηγή: Εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Share:

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Πολιτική Απορρήτου

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο