Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και η επικείμενη του ΟΛΘ έχουν αναδείξει περισσότερο από ποτέ τη γεωπολιτική αλλά και την οικονομική σπουδαιότητα των ελληνικών λιμανιών. Οι αλλαγές που γίνονται παγκόσμια φέρνουν την Ελλάδα στο επίκεντρο ενός πολιτικοοικονομικού ιστού. Είναι σαν να μετατοπίζονται τεκτονικές πλάκες.
Την εικόνα χρωματίζει έντονα και η πρόσφατη αναφορά του Αμερικανού πρέσβη στην Αθήνα, Τζέφρι Πάιατ, στη διάρκεια ναυτιλιακού συνεδρίου σχετικά με το ενδιαφέρον των ΗΠΑ για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο θέλουν να χρησιμοποιήσουν τόσο για εμπορικούς όσο και για στρατιωτικούς σκοπούς και ειδικότερα για βάση ελικοπτέρων. -Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είναι στρατηγικής σημασία; για τις ΗΠΑ. θέλουμε να διαδραματίσει μεγαλύτερο ρόλο, είχε τονίσει.
Και δεν έμεινε μόνο εκεί. Την περασμένη Δευτέρα, ο Αμερικανός πρέσβης έκανε παρέμβαση και για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. “Υπάρχουν περιπτώσεις επενδύσεων στην Ελλάδα που προβληματίζουν, όπως η ιδιωτικοποίηση του λιμένος Θεσσαλονίκης, που είναι ακόμη ασαφές ποιοι είναι οι επενδυτές”, υπογράμμισε μιλώντας στο συνέδριο του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου στην Αθήνα δημιουργώντας αίσθηση. Οπως επεσήμαναν πολιτικο-δπτλωμαπκοί κύκλοι, η αμερικανική πλευρά έχει την αίσθηση, από την πρώτη στιγμή της συμφωνίας για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, ότι με τη συγκεκριμένη κοινοπραξία οτι υπάρχουν εμμέσως και συμφέροντα του Βλανημίρ Πούτιν. Σενάριο το οποίο οι επενδυτές, πάντοτε σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, έχουν διαψεύσει σε συζητήσεις με τους Αμερικανούς, αλλά και στον ίδιο τον πρέσβη, ο οποίος φαίνεται ότι δεν έχει πειστεί.
Αραβικός κόσμος
Η Ελλάδα έχει καταστεί κομβικό σημείο των παγκόσμιων μεταφορών, αφού όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι το μερίδιο της συνολικής διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στον άξονα Ευρώπη – Απω Ανατολή έναντι των άλλων εμπόρευματικών διαδρομών μέσω Ατλαντικού και μέσω Ειρηνικού αυξήθηκε, από 27% το 1995. σε 42% το 2015. Ο άξονας Ευρώπη – Απω Ανατολή είναι η προτιμητέα διαδρομή που ακολουθούν τα προϊόντα από την Απω Ανατολή για να φτάσουν στην Ευρώπη.
-Η διάνοιξη του νέου καναλιού της Διώρυγας του Σουέζ, συνολικού μήκους 72 χιλιομέτρων, εξαλείφει τον χρόνο αναμονής για διέλευση μέχρι 5ο πλοίων ανά ημέρα. Συνεπεία αυτού, ο συνολικός απαιτούμενος χρόνος για τη διέλευση της διώρυγας έχει μειωθεί από 18 σε 11 ώρες, μειώνοντας το συνολικό λειτουργικό κόστος των πλοίων κατά 5%-10% και αναβαθμίζοντας την ανταγωνιστική θέση της Διώρυγας του Σουέζ, έναντι της Διώρυγας του Παναμά», επεσήμανε ο γενικός γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων Χρήστος Λαμπρίδης.
Ο κ. Λαμπρίδηε επισήμανε ότι «τα πέντε ελληνικά λιμάνια του Κεντρικού ΔΔΜ αποτελούν κόμβους του Διαδρόμου Orient – East Med, ο οποίος συνδέει τα γερμανικά λιμάνια Βρέμης, Αμβούργου και Ροστόκ με τα ελληνικά Θεσσαλονίκης, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Πειραιά και Ηρακλείου για να καταλήξει στην Κύπρο, διασχίζοντας Τσεχία, Αυστρία, Ουγγαρία, Ρουμανία και Βουλγαρία. Πριν καταλήξει στην Ελλάδα διασταυρώνεται με τον Διάδρομο Rhine- Danube (ΒΔ προς ΝΑ) και τον Διάδρομο Mediterranean (ΒΑ προς ΝΔ). Από την παραπάνω περιγραφή είναι προφανές ότι τα ελληνικά λιμάνια του Κεντρικού Διευρωπαϊκου Δικτύου Μεταφορών αποτελούν σημαντική νότια ευρωπαϊκή πύλη εισόδου για εμπορευματικές μεταφορές, οι οποίες είτε προέρχονται από τα λιμάνια των αραβικών χωρών της Μεσογείου, είτε διασχίζουν την Ερυθρά θάλασσα και τη Διώρυγα Σουέζ, προερχόμενα από λιμάνια της Απω Ανατολής και του Περσικού Κόλπου προς τη Μεσόγειο».
Μαύρη Θάλασσα
Εκτός όμως από τους επίσημους Διαδρόμους του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, αναπτύσσονται και άλλοι διάδρομοι περιφερειακής εμβέλειας, που εξυπηρετούν τη διακίνηση εμπορευμάτων από και προς τη Μαύρη θάλασσα και της παρευξείνιες χώρες.
«Ηδη, τον Μάιο 2017 -μετά από πρωτοβουλία του λιμένα της Ηγουμενίτσας, την οποία στηρίζει το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελλάδας- συγκροτήθηκε Τεχνική Επιτροπή Εφοδιαστικής Αλυσίδας Αδριατικής – Ιονίου – Εγνατίας (Adriatic/ Ionian – Egnatia Supply Chain) με συμμετοχή 10 ελληνικών και ιταλικών λιμένων, του Μπουργκάς Βουλγαρίας και της Rette Autostrade Mediteranee Ιταλίας. Η επιτροπή έχει στόχο την επεξεργασία και ιεράρχηση κοινών προτεραιοτήτων για τη διαμόρφωση ενός προγράμματος δράσης στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας αλλά και της ναυτιλίας, για την προσφορά κοινών και ανταγωνιστικών υπηρεσιών στους χρήστες των λιμένων», είπε ο κ. Λαμπρίδης. «Σε αυτό το πλαίσιο είναι εξαιρετικά σημαντική η πολύ πρόσφατη συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ Ελλάδας – Βουλγαρίας για τη σιδηροδρομική σύνδεση τριών λιμανιών της Βουλγαρίας-του Ρούσε στον Δούναβη, της Βάρνας και του Μπουργκάς στον Εύξεινο Πόντο με τα τρία λιμάνια μας στη βόρεια Ελλάδα -Αλεξανδρούπολη, Καβάλα και Θεσσαλονίκη- και για την κατασκευή δύο σύγχρονων εμπορευματικτων κέντρων. Η λειτουργία αυτής της εφοδιαστικής αλυσίδας θα ανοίξει έναν μεταφορικό άξονα που θα επιτρέπει γρήγορη, ασφαλή και με χαμηλό κόστος πρόσβαση των βαλκανικών και παρευξείν’ιων χωρών στο Αιγαίο πέλαγος και τη Μεσόγειο και -αντίστροφα- των αραβηκών χωρών προς τα Βαλκάνια και τον Εύξεινο Πόντο»,
Ολοκληρώθηκε η μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ
Πριν από λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε και η δεύτερη μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ για τα το λιμάνια που του ανήκουν. Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Κέρκυρα, Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Ηράκλειο, Βόλος, Ραφήνα, Λαύριο και Ελευσίνα αποτελούν την αιχμή του δόρατος της λιμενικής βιομηχανίας μαζί με τα δύο μεγάλα, αυτά του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Η μελέτη δείχνει την αναπτυξιακή προοπτική που έχουν τα λιμάνια ώστε να προχωρήσει η διαδικασία των παραχωρήσεων. Το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει σε προσλήψεις συμβούλων για να κάνει τη διαγωνιστική διαδικασία. Το σχέδιο δράσεις θα πρέπει να εγκριθεί από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΕΣΟΙΠ).
Στο τέλος και τα 10 λιμάνια, και αυτά στα οποία θα γίνουν παραχωρήσεις υπηρεσιών και αυτά στα οποία δεν θα γίνουν παραχωρήσεις, θα περάσουν στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), της Θυγατρικής του Υπερταμείου. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα ιδιωτικοποιηθούν.
Πηγή εφημερίδα “ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ”