To «colpo grosso» του Τραμπ

Share:

Το τεράστιας γεωστρατηγικής, πολιτικής, οικονομικής και εμπορικής σημασίας λιμάνι τns Αλεξανδρούπολης «φλερτάρουν» οι Αμερικανοί

Το λιμάνι τns Αλεξανδρούπολη θέλουν οι Αμερικανοί, με τον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ να το διαπραγματεύεται προσωπικά με τον Αλέξη Τσιπρα, στο πρόσφατο ταξίδι του στην Ουάσινγκτον! Άλλωστε οι εξαγωγές αμερικανικού LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) εκτιμάται πως θα αποτελέσουν έναν εκ των κλάδων που θα ενισχυθούν από τις πολιτικές που έχει εξαγγείλει ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ.

Είχε προηγηθεί επίσημη επίσκέψη και επιθεώρηση του λιμανιού από τον πρέσβη των ΗΠΑ στην

Ελλαδα Τζεφρι Πάιατ, ο οποίος συναντήθηκε με τον δήμαρχο της πόλης και τον Μητροπολίτη, κάτι που

προανήγγειλε τις αμερικανικές προθέσεις.

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μαζί με τη μαρίνα του Αλίμου και την Εγνατία οδό είναι τα επόμε­να «φιλέτα» του Δημοσίου που το ΤΑΙΠΕΔ βγάζει σε πλειστηριασμό προκειμένου να δοθούν προς εκ­μετάλλευση σε ιδιώτες. Ήδη το ενδιαφέρον από τους υποψήφιους επενδυτές είναι έντονο.

Εκτός των Αμερικανών, ρωσικά όσο και ευρωπαϊκά αλλά και κινεζικά και αμερικανικά συμφέ­ροντα και διπλωματικοί παράγοντες παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις, λόγω της υψηλής γεωπολιτικής σημασίας του λιμανιού. Στην περιοχή έχουν ήδη αναπτυχθεί δραστηριότητες συνδυασμένων με­ταφορών από εταιρείες όπως η γερμανική Kuehne + Nagel και η κινεζική Cosco Shipping-Agency, οι οποίες έχουν από καιρό εκμισθώσει αποθηκευτικές εγκαταστάσεις στο λιμάνι, όπου συγκεντρώνον­ται και επαναπροωθούνται προϊόντα και εξαρτήματα προς ευρωπαϊκές και άλλες αγορές.

 

Πλωτός σταθμός αερίου

Παράλληλα, αποτελεί επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα. Ειδικότερα η Gastrade, συμφερόντων του Ομίλου Κοπελούζου, στην οποία έχει αποκτήσει συμμετοχή και η ναυτι­λιακή GasLog συμφερόντων Παναγιώτη Γ. Λιβανού, σχεδιάζει να θέσει σε λειτουργία πλωτό σταθμό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στα ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης εντός τριε­τίας. Η εισηγμένη στη Γουόλ Στριτ GasLog, που δραστηριοποιείται στις θαλάσσιες μεταφορές υγρο­ποιημένου αερίου, έχει τονίσει πως το έργο της Αλεξανδρούπολης «θα παρέχει μια νέα διαδρομή και μια σημαντική πηγή διαφοροποίησης προμήθειας φυσικού αερίου σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες σήμερα εξαρτώνται από αγωγούς στη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη, καθώς και την ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού στην περιοχή, ενώ θα προωθήσει τον ανταγωνισμό και την ευελιξία των τιμών». Ανεξάρτητα με τους ρυθμούς με τους οποίους μπορεί να προχωρήσει το συγκε­κριμένο έργο, η ελληνική κυβέρνηση φέρεται να προχωρά -ενδεχομένως και τις αμέσως επόμενες εβδομάδες- στην υπογραφή της συμφωνίας σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων Αλεξανδρού­πολης και Βάρνας. Ένας άξονας που παρακάμπτει τα στενά του Βοσπόρου και ως εκ τούτου τυγχάνει κορυφαίου διεθνούς οικονομικού και διπλωματικού ενδιαφέροντος. Με τη γραμμή αυτή θα συνδε­θούν σιδηροδρομικούς και η Καβάλα και το Μπουργκάς, λόγω της εγγύτητάς τους.

Τι προσφέρει το λιμάνι

Το λιμάνι προσφέρει δυνατότητα εξυπηρέτησης συνδυασμένων μεταφορών: ακτοπλοϊκών, οδι­κών, σιδηροδρομικών και εναέριων. Βρίσκεται σε σημείο το οποίο συνδέεται πλέον άμεσα με την Εγνατία Οδό και τον σιδηροδρομικό άξονα προς Θεσσαλονίκη, αλλά και προς τα τουρκικά και βουλ­γαρικά σύνορα, ενώ γειτνιάζει με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP) και την όδευση του κάθετου συνδετήριου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB). Πρόσφατα ξεκίνησε και η λειτουργία της σιδηροδρομικής σύνδεσης του νέου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων με το εθνικό δίκτυο και μέσω αυτού με τα Βαλκάνια και τις παρευξείνιες χώρες, επιτρέποντας πλέον τη διεκπεραίωση συνδυασμέ­νων μεταφορών (τρένο – πλοίο), ενώ ολοκληρώθηκαν και η εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και η εκ­σκαφή διαύλου για πλοία με μεγάλο βύθισμα.

Γία το πρότζεκτ έχουν ακόμα ενδιαφερθεί επισήμως η ΔΕΠΑ, η Bulgarian Energy Holding, ενώ πληροφορίες θέλουν αμερικανική παραγωγό και εξαγωγέα LNG να έχει επίσης πραγματοποιήσει επαφές με τον Όμιλο Κοπελούζου. Διεθνείς προμηθευτές από ΗΠΑ, Κύπρο, Ισραήλ, Κατάρ. Αίγυπτο και Αλγερία θα μπορούσαν να αποτελέσουν χρήστες του.

Το λιμάνι έχει στην προβλήτα των κοντέινερ βύθισμα 12,5 μέτρα, έχει μεγάλα σε μήκος κρηπιδώ­ματα και μια πολύ μεγάλη ανατολική χερσαία ζώνη, περίπου 400 στρεμμάτων. Για να εκμεταλλευτεί αυτά τα πάγια, θα πρέπει να επενδυθούν περί τα 20 εκατομμύρια σε γερανογέφυρες (σ.σ. δεν έχει ού­τε μία) και μηχανικό εξοπλισμό, αλλά και σε δίκτυα υποδομών, ενώ θα πρέπει να δημιουργηθεί και Ελεύθερη Τελωνειακή Ζώνη, ένα επενδυτικό πακέτο που ανεβάζει τον λογαριασμό σε περίπου 60 εκατ. ευρώ. «Το ενδιαφέρον για το λιμάνι είναι μεγάλο, από Κίνα, Αμερική, Ρωσία αλλά και την Αρα­βική Χερσόνησο και συγκεκριμένα το Ντουμπάι. Το λιμάνι χρειάζεται επενδύσεις, περίπου 60 εκατ. ευρώ συνολικά, ιδιωτικά κεφάλαια που θα εξασφαλιστούν μέσω παραχωρήσεων, συγκεκριμένων υποδομών και λειτουργιών, ώστε να εκμεταλλευτούμε όλους τους θετικούς παράγοντες που φέρνουν μπροστά την Αλεξανδρούπολη και την περιοχή μας σαν κέντρο συνδυασμένων μεταφορών αλλά και ενεργειακό κόμβο», δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΑ ΑΕ κ. Χρήστος Δούκας. Αλλωστε, όπως είπε ο κ. Δούκας, η «απώλεια» για την DP World του λιμανιού της Θεσσαλονίκης την κάνει να στρέψει το βλέμμα της στην Αλεξανδρούπολη.

Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος επιθυμεί την επιτάχυνση των ιδιωηκοποιήσεων, καθώς γνωρίζει ότι η ομαλή ολοκλήρωση του τρίτου μνημονίου απαιτεί την τήρηση των στόχων. Επίσης, παράγοντες των Βρυξελλών έχουν διαμηνύσει στην Αθήνα ότι το Eurogroup θα δυσκολευτεί να δώσει κάτι παραπάνω για το χρέος του χρόνου το καλοκαίρι, αν η χώρα δεν φανεί πρόθυμη να συ­νεισφέρει από τη δική της πλευρά.

Πιο απλά, αν η Ελλάδα δεν προχωρήσει τις ιδιωτικοποιήσεις που έχει υποσχεθεί να κάνει και από τις οποίες προέρχονται έσοδα που μειώνουν το δημόσιο χρέος, οι Ευρωπαίοι θα έχουν μικρότερο κίνητρο να βάλουν το χέρι στην τσέπη ή να υποστούν απώλειες. Ωστόσο, την ανάγκη αυτή δεν τη συμμερίζονται όλοι οι υπουργοί της κυβέρνησης, προκαλώντας την ανησυχία του κ. Τσακαλώτου, παρότι δεν αναφέρεται ποτέ δημοσίως στις διαφωνίες που υπάρχουν σε αυτά τα ζητήματα.

Πηγή: Εφημερίδα «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ»

Share:

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Πολιτική Απορρήτου

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο