Σαμοθράκη: Αναζητώντας το μονοπάτι για τον χαμένο παράδεισο του Β. Αιγαίου


Πόσοι επισκέπτες του Λούβρου που κοιτάζουν έκθαμβοι τη Νίκη της Σαμοθράκης γνωρίζουν για το νησί προέλευσής της; Ξεχασμένη στο Βορειοανατολικό Αιγαίο, κοντά στην είσοδο των Δαρδανελίων, με επίσημο πληθυσμό 2.840 άτομα, που είναι σημαντικά μικρότερος τον χειμώνα, η Σαμοθράκη, παρά τα φυσικά της θέλγητρα, δεν είναι καν ευρύτερα γνωστή στους Ελληνες.

Τα τελευταία δύο χρόνια, η τοπική κοινωνία, σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού και το Ελληνικό Πολιτιστικό Κέντρο στο Παρίσι, δραστηριοποιείται για να το αλλάξει αυτό. «Αναζητούσαμε τρόπους να συνδέσουμε το άγαλμα με την πατρίδα», λέει στην «Κ» ο Θανάσης Βίτσας, δήμαρχος του νησιού. Η σκέψη που έπεσε στο τραπέζι για να βάλει τη Σαμοθράκη στον χάρτη των πολιτιστικών και πεζοπορικών προορισμών ήταν να ενταχθεί στο δίκτυο των Μονοπατιών Πολιτισμού της Ελληνικής Εταιρείας. Πρόκειται για μία εξαιρετική πρωτοβουλία αναβίωσης παραδοσιακών μονοπατιών, με ιδιαίτερα ήπιες παρεμβάσεις, που έχει ήδη εφαρμοστεί στην Πάτμο, στις Μικρές Κυκλάδες, στον Μαραθώνα και στο Μαίναλο, ενώ στις αρχές Ιουλίου θα εγκαινιαστεί το έργο στην Επίδαυρο.

Στο πλαίσιο της προσπάθειας αυτής, έχει ξεκινήσει μία εκστρατεία crowdfunding (http://kck.st/ 2sotEFa), με τίτλο «Samothrace: Walk with Me» και με σκοπό τη συγκέντρωση 60.000 ευρώ ώς τα τέλη Ιουλίου, για την υλοποίηση της μελέτης για ένα δίκτυο οκτώ μονοπατιών. «Θέλαμε να το κάνουμε μέσω crowdfunding για να εμπλακεί όσο γίνεται περισσότερο ο κόσμος εδώ», λέει –σε άπταιστα ελληνικά– η Καρλότα Μαρανιόν, που είναι το πρόσωπο της εκστρατείας. «Αν το φτιάξουμε μαζί, θα το προσέχουμε μαζί».

Από τη Βόρεια Ισπανία

Η κ. Μαρανιόν, που κατάγεται από το Μπούργος της Βόρειας Ισπανίας, γνώρισε τη Σαμοθράκη ως φοιτήτρια στα τέλη της δεκαετίας του ’90, όταν έμεινε στην Κομοτηνή με το πρόγραμμα Erasmus. Το 2008 πήρε την απόφαση να αφήσει τη δουλειά της ως υπεύθυνης marketing εκδοτικού οίκου στη Μαδρίτη και γίνει μόνιμη κάτοικος Σαμοθράκης, όπου κάνει τα πάντα, από μελισσοκομία έως μαθήματα ισπανικών.

Τη μελέτη για τα μονοπάτια την έκανε ο Γιάννης Στεφανίδης, δασολόγος και συνεργάτης της Ελληνικής Εταιρείας. Ο κ. Στεφανίδης ταξίδεψε στο νησί πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο του 2015 και χρειάστηκε άλλες δύο επισκέψεις, όπου ξεναγήθηκε από άκρη σε άκρη, από τις μαγευτικές παραλίες του νότου ώς τους καταρράκτες και τα υψίπεδα του επιβλητικού Σάος (υψόμετρο 1.611 μ.), για να καταλήξει στα οκτώ μονοπάτια του προτεινόμενου δικτύου.

Για… δασολόγους

«Πρόκειται για καταπληκτικό τοπίο, ιδιαίτερα για δασολόγο», λέει στην «Κ». «Υπήρχε πολύ μεγάλος αριθμός περιπατητικών διαδρομών, και θέλαμε αυτές που θα επιλέγαμε να είναι διεσπαρμένες σε όλο το νησί». Ο κ. Στεφανίδης επίσης συμβουλεύτηκε τον Δημήτρη Μάτσα, αρχαιολόγο με 30 χρόνια εμπειρίας στο νησί, για την πορεία που έπρεπε να ακολουθήσουν ορισμένα από τα μονοπάτια. Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις αφορούν κυρίως τη σηματοδότηση, τον καθαρισμό και την παροχή πληροφοριών για τις διαδρομές (μήκος, βαθμός δυσκολίας κ.ο.κ.). «Οπως είναι τώρα, με σχεδόν ανύπαρκτη σηματοδότηση, ο κόσμος χάνεται και είναι πολύ επικίνδυνο, ιδιαίτερα όταν προσπαθούν να κατεβούν με το ρέμα», αναφέρει ο κ. Στεφανίδης. Μόλις προ δύο εβδομάδων, ένας πεζοπόρος έχασε τη ζωή του στο νησί.

Η μελέτη βρίσκεται στο στάδιο της επικαιροποίησης, σε συνεννόηση με το δασαρχείο Εβρου, καθώς, με υπουργική απόφαση του περασμένου Ιανουαρίου, αυστηροποιήθηκαν οι όροι για τη διάνοιξη ή αναβίωση μονοπατιών. Πέραν αυτού, με την υπουργική απόφαση αυτή επιτρέπεται πλέον σε ιδιωτικούς φορείς (περιβαλλοντικούς και ορειβατικούς συλλόγους) να αναλαμβάνουν τέτοιες πρωτοβουλίες, χωρίς τη συμμετοχή του Δημοσίου.

Εν τω μεταξύ, οι Σαμοθρακιώτες έχουν αγκαλιάσει την πρωτοβουλία. «Στην αρχή υπήρχε δυσπιστία από τους ντόπιους», σημειώνει στην «Κ» ο κ. Στεφανίδης. «Τώρα μου λένε: “Δεν περιμέναμε να γίνει τέτοια δουλειά”». Αλλά και δήμαρχος είναι αισιόδοξος, καθώς βλέπει την εκστρατεία «να αποκτά δυναμική».

Ισως τα μονοπάτια αποτελέσουν έναυσμα για ευρύτερες παρεμβάσεις, όπως τον περιορισμό της υπερβόσκησης (ο κ. Βίτσας την αποκαλεί την «υπ’ αριθμόν ένα οικολογική απειλή» για το νησί) ή τη βελτίωση της ακτοπλοϊκής της σύνδεσης με την ηπειρωτική χώρα. Την ημέρα που μιλήσαμε με τον δήμαρχο εγκαινιαζόταν η επανασύνδεση της Σαμοθράκης με το Λαύριο, για πρώτη φορά από το 2007. «Υπήρξαν καθυστερήσεις, δεν ήταν καλή αρχή», λέει ο κ. Βίτσας. Ας ελπίσουμε η συνέχεια να είναι καλύτερη.

Πηγή: kathimerini.gr


Θα θέλατε να μοιραστείτε τις σκέψεις σας;

Η συμπλήρωση του ονοματεπώνυμου και του e-mail είναι προαιρετική.


Μοιραστείτε το:

Copyright © 2014 statusradio.gr